Wel de snelheid maar geen resultaat voor Xwift Racing
Het team van Xwift Racing Events had afgelopen weekend op Zolder de snelheid om te strijden met de allersnelsten in de VRM BMW M2 Cup. Helaas wisten zij met piloot Jamie Vandenbalck deze snelheid niet ten gelde te maken. Een klapband en een race die vroegtijdig werd stilgelegd door een incident, betekende dat het team naast de prijzen greep.
Xwift Racing Events beschouwt Zolder als het thuiscircuit en het team was er dan ook veel aangelegen om goed voor de dag te komen. Met gekend GT4-piloot Jamie Vandenbalck nam het team het op tegen de overwegend Nederlandse deelnemers. Jamie wist zich goed in het middenveld te kwalificeren, waar hij ditmaal zonder zijn teamgenoot Willem Meijer moest doen, die verhinderd was.
Zaterdag stond de eerste van een tweetal races op het programma. Bij de start was het dringen toen alle wagens de ‘Eerste Linkse’ instuurde, maar Jamie Vandenbalck wist daarbij uit de misère te blijven. Voor iedere meter moest hij knokken, want de rijders gaven elkaar geen duimbreed toe. Met snelle en constante tijden, wist hij toch verder naar voren te komen en leek zo af te stevenen op een mooi resultaat. Helaas kon hij daar toch niet volledig de vruchten van plukken, want rondom de pitstops werd de race stilgelegd vanwege een incident van een concurrent. “De strijd was hevig vandaag en ik kon mij goed staande houden en zelfs een aantal wagens voorbij te komen. Daarbij lag er zeker meer in het verschiet. Helaas werd de race stilgelegd en met deze hoge temperaturen was het geen pretje om zo lang in de auto te zitten,” aldus Vandenbalck.
Uiteindelijk zou de race nog wel worden hervat, maar vanwege onduidelijkheid over de daadwerkelijke stand op de baan besloot de wedstrijdleiding na afloop van de race de posities van voor de ‘rode vlag’ als einduitslag te gebruiken. Hierdoor pakte Xwift Racing Events een zevende stek, terwijl het de snelheid had voor veel meer. Teammanager Lieven De Clercq: “Heel jammer dat het zo heeft moeten lopen. Na de wedstrijd kwam de organisatie met een duidelijk verslag, hoe bovenstaande tot stand was gekomen. Het was zeker knap dat alle teammanagers vlug tot een consensus konden komen.
In de tweede race wist Jamie Vandenbalck zich naar voren te rijden en kon zich qua snelheid meten met de mannen aan kop van het veld. Hij leek in de BMW M2 CS af te stevenen op een podiumplaats, tot hij te maken kregen met een klapband. Gehavend stuurde hij wagen de pits in en het team monteerde snel een nieuwe band. Toen Jamie de wagen terug de omloop op stuurde, bevond hij zich tussen de mannen aan de kop van het veld. Wat betreft de snelheid deed hij niets voor hen onder, echter zorgde deze extra pitstop ervoor dat hij op een ronde achterstand van de leiders reed en zo een goed resultaat aan zich voorbij zag gaan. “Deze klapband was een flinke domper, maar kijk toch ook met positief gevoel terug op deze race. Eens te meer hebben wij bewezen dat wij niets onderdoen voor de concurrentie, maar het zat dit weekend allemaal tegen,” keek Vandenbalck terug op zijn races. “Zonder deze klapband was een podium zeker mogelijk!”
Helaas heeft het team hiermee ook de tweede stek in het kampioenschap verloren, maar is vastbesloten om het volgende evenement de handschoen op te nemen en de strijd aan te gaan met de concurrentie.
Uitslag race 1 (top 9):
1. Magdziarz / Pijl, 2. Rappagne / Warmerdam, 3. Van Riet / Zumbrink, 4. Van der Aa / Bogaerts, 5. Snoeks, 6. Veels / Van der Ende, 7. Jamie Vandenbalck, 8 Caresani, 9. Wytzes / Terclavers
Uitslag race 2 (top 9):
1. Caresani, 2. Snoeks, 3. Magdziarz/ Pijl, 4.Veels / Van der Ende, 5 Van der Aa / Bogaerts, 6. Bleekemolen / De Groot, 7. De Vreede / De Leeuw, 8. Werckx, 9. Jamie Vandenbalck
Tussenstand kampioenschap (top 6):
1. Colin Caresani 72,5, 2. Kelvin Snoeks 54,5, 3. Mark van der Aa / Koen Bogaers 54,5, 4. Daan Pijl / Tomas Magdziarz 49,5, 5. Jamie Vandenbalck / Willem Meijer 44,5, 6. Jack van der Ende / Max Veels 32,5