Daan Pijl/Tomasz Magdziarz winnaars bizarre eerste race
De equipe Daan Pijl/Tomasz Magdziarz heeft op Circuit Zolder de eerste wedstrijd van de VRM BMW M2 Cup gewonnen. De equipe Dante Rappange/Dirk Warmerdam legde beslag op de tweede positie terwijl de van poleposition vertrokken equipe Lorenzo van Riet/Henry Zumbrink als derde werd geklasseerd. De volgorde waarin het veld de finish passeerde was echter geheel anders. Toen leidde namelijk Colin Caresani, voor Kelvin Snoeks en Van Riet/Zumbrink met Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw op vier. Deze volgorde werd bepaald door een code rood terwijl de pitwindow open was, waardoor de vier equipes die net voor de code rood hun pitstop hadden gemaakt na de herstart de race konden uitrijden, terwijl de rest van het veld na de hervatting nog naar de pits moest en daardoor veel tijd verloor. In goed overleg werd na afloop besloten de doorkomst voor de code rood en de eerste reglementair verplichte pitstop als einduitslag te nemen en slechts halve punten voor het kampioenschap toe te kennen.
Op een zonovergoten Circuit Zolder is het om 15:35 uur tijd voor de eerste, één uur durende race van de VRM BMW M2 Cup tijdens Supercar Madness. Na een uiterst sterk gereden kwalificatie mag de equipe Lorenzo van Riet/Henry Zumbrink van poleposition vertrekken, met op de tweede plaats de equipe Daan Pijl/Tomasz Magdziarz. Op de tweede rij Dante Rappange/Dirk Warmerdam en Kelvin Snoeks, gevolgd door de tijdens de openingsronde op Zandvoort zo oppermachtige Colin Caresani. De leider in de tussenstand van het kampioenschap wordt geflankeerd door Sebastiaan Bleekemolen/Melvin de Groot. Op rij vier Maxime Oosten en de equipe Jack van der Ende/Max Veels, met daarachter de bij de openingsronde op Zandvoort zo sterk presterende equipes Mark van der Aa/Koen Bogaerts en Willem Meijer/Jamie Vandenbalck. De laatste drie rijen worden bezet door Tom Werckx en Berry van Elk, Wiebe Wytzes/Gary Terclavers en Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw, terwijl Albert Jochems de rijen sluit.
Met een rollende start worden de vijftien BMW M2’s op weg gestuurd. Met drie dik naast elkaar raast het veld op de eerste bocht af en wonder boven wonder lijkt het allemaal goed te gaan. Pijl, die de start voor zijn rekening heeft genomen, pakt de kop, voor Rappange, terwijl Zumbrink terugvalt naar plek drie. Op vier Bogaerts en op vijf Oosten. Het lijkt er echter op dat Bogaerts en Zumbrink elkaar in de eerste bocht toch geraakt hebben want al snel is dit duo ‘under investigation’.
Caresani is in het gedrang teruggevallen naar plek negen en lijkt snelheid te missen. Problemen zijn er ook voor Oosten. De snelle jongeling stuurt zijn auto al na een paar ronden de pits in omdat zijn dashboard aangeeft dat de motor oververhit raakt.
Na de eerste hectische ronde stabiliseert de wedstrijd zich. Pijl heeft de leiding stevig in handen terwijl ook Rappange een ruime voorsprong neemt op Zumbrink. Achter de nummer drie zijn de verschillen tussen Bogaerts, Van der Ende, Snoeks, Vandenbalck en Caresani een stuk kleiner. Op het moment dat Oosten weer op pad gaat, komt Bleekemolen de pits in om na enig oponthoud ook zijn weg weer te vervolgen. Aan kop bouwt Pijl zijn voorsprong op Rappange met snelle rondetijden steeds verder uit, terwijl de nummer twee na negen ronden al een gat van meer dan zes seconden heeft richting Zumbrink.
Bij Oosten lijken de problemen met de temperatuur van de motor toch wel ernstig te zijn want na 20 minuten stuurt hij zijn BMW al voor de tweede keer richting de pits. Terwijl het pitwindow nog niet eens geopend is, is Van Elk de volgende die de pits opzoekt voor een ongeplande stop. Op het moment dat de wedstrijd langzaam richting halverwege koerst, blijft Pijl zijn voorsprong uitbreiden en ligt na 14 ronden al 6,2 seconden voor op Rappange die op zijn beurt Zumbrink op bijna tien seconden heeft gereden. Daarachter nog altijd Bogaerts, Snoeks, Van der Ende, Vandenbalck en Caresani.
Als het pitwindow voor de verplichte stop opengaat, is het Zumbrink die als eerste de pits induikt om het stuur over te geven aan Van Riet. Ook Snoeks stopt direct om zo wellicht meer vrije ruimte te krijgen in deel twee van de race. Dit pakt allemaal echter heel anders uit want vrijwel direct is het code rood.
In de Boutsen Chicane is het Jochems die naast de baan raakt en na een klap tegen de bandenstapels over de kop gaat. Even komen er vlammen uit de achterkant van de op z’n dak liggende BMW. De rescue marshalls zijn gelukkig snel ter plaatse om de vlammen te doven terwijl Jochems zijn auto ongedeerd kan verlaten. Caresani, die net daarvoor de pits in was gegaan, moet daar blijven wachten terwijl nu de bijzondere situatie ontstaat dat de rijders die hun stop al gemaakt hebben (Van Riet, Snoeks, Caresani en De Vreede/De Leeuw) na de herstart gewoon de race kunnen gaan uitrijden terwijl de rest van het veld hun verplichte stop nog moet gaan maken en dus veel tijd gaat verliezen.
Na enig oponthoud wordt de race herstart vanachter de safetycar waarbij de resterende racetijd is vastgesteld op 15 minuten en een deel van het veld nu binnen vijf minuten hun verplichte pitstop moet maken. Pijl voert het veld bij de herstart weer aan, gevolgd door Rappange, Van der Ende, Vandenbalck, Terclavers, Caresani, Snoeks en Werckx. Omdat ze reglementair niet anders kunnen, duikt een aantal rijders meteen de pits is voor hun verplichte stop.
Als laatste is het leider Pijl die de pits in draait. Zoals verwacht zijn het de rijders die het geluk hadden dat ze net voor de code rood waren gestopt, die nu de eerste plaatsen innemen, en dat zijn Caresani, Snoeks en Van Riet, gevolgd door De Vreede/De Leeuw. Daarachter pas de oorspronkelijke leider (Pijl)/Magdziarz, gevolgd door Meijer, Warmerdam, Van der Aa, Veels, Werckx, Wytzes en De Groot.
In de laatste paar minuten wordt het uiterst spannend, want Snoeks loopt snel in op Caresani die het de hele race al lastig heeft. Op plek drie is ook Van Riet sneller dan de leider waardoor met nog vier minuten te gaan de top drie binnen 1,3 seconden van elkaar ligt. Zoals mocht worden verwacht kunnen De Vreede/De Leeuw dit tempo niet volgen maar liggen safe op vier.
Caresani lijkt het tempo net op tijd weer teruggevonden te hebben. De leider weet een aanval te pareren met een snelle rondetijd waardoor het gat naar Snoeks weer groeit naar bijna twee seconden. Snoeks wordt op zijn beurt weer op z’n bumper gezeten door Van Riet. Voor Pijl/Magdziarz is de gifbeker nog niet leeg want hun pitstop is te kort geweest en dus volgt er ook nog een straf van 30 seconden.
Caresani weet zijn voorsprong tot de streep te behouden en passeert als eerste de finish, met Snoeks op twee en Van Riet/Zumbrink op drie en De Vreede/De Leeuw op vier. Daarachter de door de code rood verslagen rest van het veld bestaande uit Magdziarz/Pijl, Vandenbalck/Meijer, Rappange/Warmerdam, Van der Aa/Bogaerts, Van der Ende/Veels, Werckx, Wytzes/Terclavers en Bleekemolen/De Groot.
Ruim na afloop van de wedstrijd wordt echter in goed overleg met alle partijen besloten om als einduitslag te nemen de stand voor de code rood en de eerste reglementair verplichte pitstop en daarbij halve punten voor het kampioenschap toe te kennen. Daarmee gaat de winst naar Pijl/Magdziarz, voor Rappange/Warmerdam en Van Riet/Zumbrink. Op de vierde plaats Van der Aa/Bogaerts gevolgd door Snoeks, Van der Ende/Veels, Vandenbalck/Meijer, Caresani, Wytzes/Terclavers, Werckx, De Vreede/De Leeuw, Jochems, Bleekemolen/De Groot en Van Elk. Oosten is uiteindelijk de enige rijder die niet wordt geklasseerd.