This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
Race 2

Colin Caresani oppermachtig in tweede race op Circuit Zolder

14:29 18-07-2021

Colin Caresani heeft op Circuit Zolder tijdens Supercar Madness op overtuigende wijze de tweede wedstrijd in de VRM BMW M2 Cup op zijn naam geschreven. Voor de 17-jarige leider in de tussenstand van het kampioenschap was het al zijn derde zege van het seizoen. Kelvin Snoeks passeerde als tweede de finish maar leek in eerste instantie door een tijdstraf van 30 seconden naar de zevende positie terug te vallen. Na het zien van de onboardbeelden werd de straf echter teruggedraaid waardoor Snoeks zijn tweede plaats mocht behouden, terwijl de opnieuw sterk acterende equipe Daan Pijl/Tomasz Magdziarz het podium completeerde.

Na de chaotische en bizarre eerste wedstrijd van de VRM BMW M2 Cup tijdens Supercar Madness op Circuit Zolder, is het te hopen dat race twee op zondag een wat normaler verloop kent. Op poleposition net als op zaterdag de equipe Lorenzo van Riet/Henry Zumbrink met op twee de winnaars van race één Daan Pijl/Tomasz Magdziarz. Op de tweede rij Dante Rappange/Dirk Warmerdam en Colin Caresani. Op de derde rij de uitvaller van gisteren, Maxime Oosten, die geflankeerd wordt door de equipe Sebastiaan Bleekemolen/Melvin de Groot. Op rij vier de equipe Jack van der Ende/Max Veels en Kelvin Snoeks, met daarachter Jamie Vandenbalck en Mark van der Aa/Koen Bogaerts, die op hun beurt weer gevolgd worden door Wiebe Wytzes/Gary Terclavers en Tom Werckx en Berry van Elk en de equipe Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw. De vijftiende en laatste plaats op de startopstelling is ingeruimd voor Albert Jochems, die na zijn onfortuinlijke buiteling van zaterdagmiddag er toch weer gewoon bij is.

Met een rollende start worden de vijftien BMW M2’s op een warm Circuit Zolder op weg gestuurd voor hun één uur durende wedstrijd. De start lijkt voor Zumbrink, maar al direct neemt de als vierde vertrokken Caresani de leiding, gevolgd door Magdziarz, Zumbrink en Snoeks. De start wordt echter nog wel door de wedstrijdleiding bekeken aangezien er enkele auto’s wellicht te vroeg naast elkaar zijn gaan rijden.

De snelheid die hij op zaterdag miste lijkt Caresani nu wel te hebben want de leider in de tussenstand van het kampioenschap neemt grote stappen en daarmee afstand van Magdziarz, die op zijn beurt wegrijdt van Zumbrink, Snoeks, De Groot en Oosten, die na eerst even teruggevallen te zijn nu weer naar voren komt. De zevende plaats is voor Van der Aa, die gevolgd wordt door Van der Ende, Vandenbalck en een vanaf de derde startplaats teruggezakte Warmerdam.  Intussen heeft Jochems toch de nodige problemen want de pechvogel van zaterdag stuurt zijn auto richting de pits, even later gevolgd door Van Elk, die ook zaterdag al niet zonder technische tegenslag bleef.

Aan kop neemt Caresani meer afstand en heeft na zeven ronden al een gat van 5,5 seconden naar Magdziarz. Zumbrink kan het tempo van de twee voor hem niet volgen en ligt op zijn beurt al op 5,5 seconden van de tweede positie. Oosten heeft het tempo goed te pakken en loopt in, als hij even later bij de Sacrementsheuvel van de baan raakt en met flinke schade blijft staan. Het lijkt erop dat Oosten een tik heeft gehad en daardoor in de vangrail is verdwenen. Het is het moment voor de wedstrijdleiding om de safetycar de baan op te sturen zodat de baanposten hun werk veilig kunnen doen.

De volgorde is daarmee Caresani, Magdziarz, Zumbrink, Snoeks, De Groot, Van der Aa, Van der Ende, Werckx, De Vreede, Vandenbalck (die een bezoek aan de pits heeft gebracht voor een nieuwe achterband) terwijl Van Elk de rij sluit. Uitvallers zijn dan Oosten, Terclavers, Warmerdam en Jochems.

Met nog 38 minuten te rijden komt de safetycar binnen en is het tijd voor de herstart. Caresani behoudt de leiding en ook daarachter gaat alles zoals het hoort. De leider begint meteen weer met het opbouwen van een voorsprong richting Magdziarz, Zumbrink en Snoeks als de eerste rijders (waaronder de genoemde top drie) de pits opzoeken voor hun reglementair verplichte stop.

Snoeks is de enige rijder uit de top vijf die langer doorrijdt en daarmee voor even de leiding stevig in handen heeft. Als iedereen uiteindelijk zijn stop heeft gemaakt, is de leiding weer terug bij Caresani met op twee Snoeks en op drie Veels. Van Riet neemt de vierde plaats in terwijl een na de pitstop teruggevallen Pijl snel terrein goedmaakt en oprukt naar de vijfde positie. Op zes na alle stops Bogaerts, gevolgd door een teruggezakte Bleekemolen.

Met nog 24 minuten te rijden verschijnt op de monitor de mededeling dat Snoeks een straf van 30 seconden krijgt voor het veroorzaken van een aanrijding. De op plek twee rijdende Snoeks zal daarmee terugvallen naar een achtste of negende positie.

Net als in race één is Pijl erg snel want hij passeert Veels en rukt achter Caresani en Snoeks op naar plek drie, terwijl achter Veels Bogaerts en Bleekemolen strijden om de plaatsen vijf en zes. Caresani is inmiddels weer een klasse apart want de leider heeft met nog 15 minuten te gaan een ruime voorsprong op Snoeks en 15 seconden op Pijl, die op zijn beurt wegrijdt van Veels.

Achter Bogaerts en Bleekemolen neemt Werckx de zevende plaats in, met De Leeuw op acht. Met zijn 30 seconden straf komt Snoeks nu rond plek acht uit. Problemen lijken er bij Van Riet want de van poleposition vertrokken combinatie ligt met nog elf minuten te gaan op plek tien.

In de slotfase lijkt de eerste positie van Caresani onaantastbaar, met op twee Snoeks en op drie Pijl. Bogaerts loopt in op Veels, waardoor er om de vierde positie nog gestreden lijkt te gaan worden. Op zes kan Bleekemolen het tempo van Bogaerts niet volgen, maar van enige bedreiging van De Leeuw is geen sprake.

De track limits blijven ook op Circuit Zolder een probleem. Na Werckx en enkele andere rijders is nu ook Bogaerts de klos met een vijf seconden penalty. Daarmee lijkt de vierde plaats voor hem uit beeld.

Caresani blijft zijn hoge tempo vasthouden. Met nog een paar minuten op de klok bedraagt zijn voorsprong meer dan 18 seconden op de als derde rondgaande Pijl. Uiteraard komt zijn zege niet meer in gevaar en daarmee pakt Caresani zijn derde zege van het seizoen. De tweede plaats lijkt na de aan Snoeks opgelegde straf voor de equipe Magdziarz/Pijl, terwijl Van der Ende/Veels het podium lijken te completeren. Van der Aa/Bogaerts legt beslag op plek vier, met Bleekemolen/De Groot op slechts 0,3 seconden van hun voorliggers op de vijfde positie.

Met een zesde plaats doen De Vreede/De Leeuw het uitstekend, terwijl Snoeks, die als tweede de finish passeert, inclusief zijn 30 seconden straf als zevende wordt geklasseerd. Plek acht is daarmee voor Werckx, gevolgd door Vandenbalck en Van Riet/Zumbrink, terwijl Van Elk als elfde en laatste wordt geklasseerd.

Nadat de onboardbeelden van Snoeks zijn bekeken wordt de straf van Snoeks teruggedraaid waardoor hij toch zijn tweede plaats mag behouden en de equipe Magdziarz/Pijl het podium completeren. Alle andere rijders in de top zes zakken daarmee weer een plekje in de definitieve einduitslag.