This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
Special

MYLAPS maakt autosport overzichtelijker en eerlijker

10:33 18-11-2022

De autosport staat aan de vooravond van een ingrijpende verbetering. MYLAPS heeft een indrukwekkend systeem ontwikkeld, genaamd X2 Race Control, dat ervoor gaat zorgen dat iedereen, van coureur, tot team, baanpost en Race Control, op elk moment precies de GPS-locatie van een auto weet. Met alle info die daarbij van belang is. Denk daarbij aan de exacte snelheid en de precieze locatie op de baan. Het zal ervoor zorgen dat autosport nog eerlijker wordt. Maar hoe werkt het? Kees Koning van MYLAPS legt uit!


Kees Koning op zijn vertrouwde plek op Race Control.

Op een herfstachtige dinsdagavond zijn de vrije trainingen, kwalificatie en twee races van de DRDO, de Dutch Race Driver Organisation, het decor waar Kees Koning uitleg geeft over het geavanceerde nieuwe MYLAPS systeem. Als voormalig perschef van Circuit Zandvoort weet Koning natuurlijk als geen ander hoe alles hier werkt, wat hem voor MYLAPS voor onschatbare waarde maakt bij de implementatie van het systeem. Na goed verlopen testen, onder andere bij races van de Ford Fiesta Sprint Cup tijdens de V-Max Voorjaarsraces, is het MYLAPS systeem klaar om op Circuit Zandvoort te worden ingezet.


De X2 RaceLink is een klein kastje met vijf lampjes.

Vijf onderdelen
Het systeem van MYLAPS bestaat feitelijk uit vijf onderdelen. In de eerste plaats is er de X2 RaceLink, een soort transponder die in de auto gemonteerd wordt.

Daarnaast omvat het pakket de X2 BaseLink, een soort GPS- en RF-radarpunt dat strategisch langs de baan is geplaatst waarmee de RaceLinks communiceren.

Ook staan er LED-panelen (ook wel bekend als Digiflags) langs de baan die de vlagsignalen geven en er zijn draadloze schakelkastjes (marshal controllers) op alle baanposten. Er draait tenslotte geavanceerde software op Race Control.

RaceLink
“De X2 RaceLink Club, waarmee we testen, is een soort GPS-transponder die geen voeding nodig heeft”, legt Koning uit. “De accu werkt 16 uur. Anders dan bij een traditionele transponder kan een coureur, dankzij de twee-weg communicatie, aan de RaceLink op vijf kleine lampjes zien welke melding Race Control aan hem doorgeeft. Bij een Code rood kleuren de lampjes rood, bij een gele vlag geel en bij Code 60 worden ze paars, etc..


Op weg naar de overwinning

Dat is echter niet het enige, want op Circuit Zandvoort staan er 10 BaseLinks langs de baan die ervoor zorgen dat de rijders direct en zonder vertraging de vlagsignalen op hun RaceLink Club zien. Zelfs op individueel niveau, bijvoorbeeld een blauwe lamp met startnummer voor de rijder die een snellere auto voorbij moet laten, of bij een technisch mankement de ‘Meatball’ plus het startnummer van de auto voor wie dat geldt. Race Control weet dankzij het gesloten netwerk van BaseLinks precies waar de auto rijdt, dus de vlag die voor hem geldt verplaatst naar de LED-lamp waar hij langs komt. Daarmee is het dus niet meer nodig om de vlagsignalen pas op start-finish te tonen, want dat kan dus al eerder.”

Druk op de knop
Op de computerschermen op Race Control kan men elke Digiflag direct bedienen. Daarbij hebben zij keuze uit alle vlagsignalen, indien nodig gecombineerd met een startnummer van de auto. Een bepaalde sector op geel zetten is een druk op de knop en een tweede druk laat zien waar de groene vlag weer van toepassing is en men weer op het gas kan. Zo kan ook de pit entry gesloten worden. De gehele race kan worden opgenomen, dus terugspoelen om iets nader te bekijken, bijvoorbeeld een onrechtmatige inhaalactie of een snelheidsovertreding, kan op elk moment.


Op de rem en terug naar 60!

Duidelijk straffen
Hoe dat in de praktijk werkt wordt duidelijk tijdens de eerste DRDO-race. Als een auto stilvalt op een gevaarlijke plek langs de baan wordt de Code 60 van toepassing. Alle LED-panelen tonen de paarse vlag en ook in de software is te zien dat alle RaceLinks paarse lampjes tonen. Op Race Control is direct op de schermen te zien dat bijna alle auto’s flink afremmen en inderdaad 60 gaan rijden. De twee auto’s op kop laten wel hun gas los, maar het duurt een paar honderd meter voor ze 60 rijden. Daarmee zijn ze in overtreding, want ze lopen zo flink uit op hun achtervolgers. Een gepaste straf van de wedstrijdleiding is het gevolg.


Een vlagsignaal met een vingerdruk in plaats van lamme armen van het zwaaien.

Geen vlaggen meer
De baanposten hoeven in principe niet meer met vlaggen te zwaaien. Elke baanpost heeft een LED Panel Controller, een kastje waarmee ze een aantal signalen op de lampen kunnen aansturen. Niet allemaal, want Race Control blijft de overall regie houden. Maar lokaal geel, blauw en groen wordt door de Marshals geregeld, evenals dubbel-geel, wit en de olievlag.

Nauwkeurig
De GPS in de RaceLink is tot een honderdste van een seconde nauwkeurig. “We zijn daar nog mee bezig,” vertelt Koning, “want we willen dat tot op een duizendste proberen te brengen. Testen op circuits blijft van groot belang daarbij en ook de feedback van rijders, bijvoorbeeld over vlagsignalen is erg belangrijk voor ons.”


Let op: De pit entry is gesloten!

Accident detectie
De MYLAPS Race Control software is zo geavanceerd dat het aan de hand van de RaceLink informatie zelfs een melding geeft wanneer een auto stilvalt, wat vervolgens ook met CCTV beelden ondersteund kan worden. Op Race Control verschijnt meteen een melding op het scherm en zo kan er snel gehandeld worden om de situatie veilig te stellen. Het gaat zelfs zover dat er ‘Accident detectie’ in ontwikkeling is. Wanneer een auto crasht is duidelijk waar dat gebeurd is en welke G-krachten er bij zijn vrijgekomen. Dat laatste is belangrijk voor de medische dienst, die ook direct een melding krijgt en dus meteen info heeft over de impact en zo beter kan inschatten hoe te handelen. Accident detectie gecombineerd met CCTV is echter nog niet volledig uitontwikkeld, maar daar wordt hard aan gewerkt door MYLAPS.

Conclusie
Alles dat autosport veiliger en eerlijker maakt moet met open armen worden ontvangen. Natuurlijk is het prijskaartje daarbij een belangrijke component, maar dat is voor de circuits zeker een haalbaar bedrag. Naast Circuit Zandvoort, draait het systeem ook al op andere Europese circuits. En ook in Canada, de VS, Azië worden RaceLinks ingezet. Meest recente toevoeging is het Australische circuit van Phillip Island, onder andere bekend van de MotoGP. Ook op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps is al met een X2 Race Control-systeem getest. Gezien de lengte van Spa, met 7 km, zijn daar 14 BaseLinks geplaatst. En ook andere circuits uit de Benelux hebben hun interesse in het systeem kenbaar gemaakt. De toekomst van de autosport ziet er gekleurd uit!