Maxime Oosten ook in de laatste race van het seizoen niet te kloppen
Met zijn elfde zege in twaalf races heeft Maxime Oosten laten zien dat alleen hij aanspraak kan maken op de titel in de BMW M2 Racing Cup Benelux. Ook de laatste race van het seizoen was de Fries een klasse apart en passeerde de finish 34,5 seconde voor nummer twee Max Veels. Dirk Warmerdam kwam als derde over de meet, maar had een straf van vijf seconden tegoed en daardoor werd de equipe Willem Meijer-Lorenzo van Riet derde.
Bij de rollende start is Oosten de leiding kwijt, maar hij pakt die onmiddellijk terug in Ossebroeken. Meijer zat tot aan de Haarbocht naast hem, maar het is verrassend Jayden Post die het laatste remt en kortstondig de leiding in handen heeft. Oosten neemt daar geen genoegen mee en pakt in Ossebroeken de leiding alweer terug.
Dirk Warmerdam startte vanaf de laatste positie, maar ligt na drie ronden al zevende. Het gat naar koploper Oosten is echter al acht seconden. Oosten loopt elke ronde verder weg van Post, Meijer kan op zijn beurt Post wel bijhouden, maar niet aanvallen. Max Veels volgt op een seconde achter Meijer.
Fred Caprasse ziet Giovanni Scamardi kort achter zich en moet verdedigen, waardoor hij de vier rijders voor hem moete laten gaan.
In de BMW Trophy is de leiding in handen van Peter Claassen, die een gat van twee seconden heeft op Albert Jochems.
Jules Grouwels op de tiende positie heeft voor de tweede keer een pion geraakt en wordt daarom getrakteerd op een tijdstraf van vijf seconden. Dezelfde straf krijgt Caprasse even later voor hetzelfde vergrijp.
Na zeven ronden is Oosten zes seconden weggelopen van Meijer, die zelf Post is gepasseerd. Post en Veels zitten binnen een seconde achter Meijer en die strijd is zeker nog niet gestreden.
Warmerdam is in ronde acht Caprasse gepasseerd in de GT bocht, maar is daarbij buiten de baan gekomen en dat wordt door de wedstrijdleiding nader bekeken. Warmerdam moet de positie teruggeven en krijgt dat via zijn teammanager te horen. Dat doet Warmerdam direct in de volgende ronde en daarmee ontloopt hij een straf.
Veels is even later ook Post voorbij, maar hij heeft inmiddels de track limits driemaal overschreden en dus krijgt hij de waarschuwingsvlag.
Terwijl Oosten op kop een eenzame race rijdt vallen ook de drie rijders achter hem wat uit elkaar. De strijd daarachter is wel erg spannend, Caprasse heeft de vijfde positie teruggekregen en Warmerdam zit nu in de Belgische sandwich voor Scamardi. Ze zitten binnen een halve seconde van elkaar en hebben alle drie de nodige track limtis op hun conto, dus netjes en toch hard rijden is nu noodzaak.
Peter Claassen gaat in de Trophy nog steeds aan de leiding, maar heeft nu Ruud Olij op zijn bumper. Patrick de Vreede ligt derde, maar wel 15 seconden achter De Vreede.
De pitwindow gaat open en Veels, Post en Warmerdam komen meteen binnen. Meer dan de helft van het veld komt zelfs direct binnen. In ronde 16 komt Oosten als leider en kampioen binnen voor zijn laatste pitstop dit seizoen.
Wanneer alle pitstops zijn gedaan is Oosten nog steeds de leider met een voorsprong van 13 seconden op Lorenzo van Riet, die het stuur heeft overgenomen van Meijer.
Veels rijdt daar drie seconden achter en Post op zijn beurt vier seconden achter Veels. Warmerdam is inmiddels wel Caprasse voorbij en heeft een gaatje van twee seconden naar de Belg.
Drie rijders krijgen een driver through penalty voor een te korte pitstop. Deze is voor de equipes Meijer-Van Riet, Claassen-Van der Sloot en De Vreede-De Leeuw. Sandra van der Sloot komt meteen binnen, gevolgd door Rogier de Leeuw. Van Riet komt de ronde daarna binnen en daardoor valt hij terug naar de zevende positie.
Ruud Olij gaat nu aan de leiding in de BMW Trophy, voor Charles Zwolsman en Van der Sloot.
Oosten heeft zijn ritme al snel weer te pakken en weet Veels nu op 19 seconden achter zich, Post rijdt daar weer zeven seconden achter en Warmerdam is nu vierde op vier seconden achter Post.
Olij kan zijn leidende positie niet vasthouden, die is nu voor Zwolsman en Van der Sloot is op jacht naar hem op twee seconden.
Warmerdam wil naar het podium, maar komt even buiten de baan en dat levert hem een tijdstraf van vijf seconden op.
Na 25 ronden is de voorsprong van Oosten opgelopen naar 24 seconden. Veels is nog steeds tweede voor Post en Warmerdam, die een voorsprong van een kleine drie seconden heeft op Caprasse en door de vijf seconden straf dus moet vrezen voor zijn vierde positie.
Lorenzo van Riet is weer op weg naar voren, hij is langs Caprasse, zit twee seconden achter Warmerdam en ligt dus virtueel vierde. Caprasse én Scamardi zitten ook nog binnen vijf seconden achter Warmerdam, die dus nog aan de bak moet om niet drie posities te verliezen.
Berry van Elk in het middenveld heeft ook te vaak naast de baan gereden en krijgt vijf seconden tegoed. Dat doet hem echter geen pijn, want Zwolsman rijdt op de tiende positie ruim 20 seconden achter hem.
Warmerdam is langs Post naar de derde plek, maar ze hebben elkaar daarbij geraakt en dat wordt bekeken. Het levert geen straffen op.
Maxime Oosten wint hiermee na 32 ronden op TT Circuit Assen zijn elfde race op rij, van de in totaal twaalf races dit seizoen. Max Veels wordt tweede op 34,513 seconden achter Oosten. Warmerdam passeert de finish als derde, maar krijgt nog vijf seconden straf. Lorenzo van Riet wordt vierde op 0,4 seconde achter Warmerdam en wordt dus derde. Jayden Post zit binnen een seconde achter Warmerdam, maar krijgt ook vijf seconden voor track limits en blijft dus achter Warmerdam.