Maxime Oosten pakt de dubbel tijdens de Trophy of the Dunes
Op één ronde na reed Maxime Oosten de hele race op kop, maar Duncan Huisman leek er toch met de mooiste trofee vandoor te gaan. Een vermeende snelheidsovertreding tijdens de pitstop leverde Oosten een tijdstraf van vijf seconden op en daarmee viel hij terug naar de derde podiumplaats. Daags na de prijsuitreiking bleek echter dat de jonge Fries niet te hard had gereden en dus kreeg hij de overwinning alsnog op zijn naam. Zo heeft de 18-jarige rijder nu zeven races op rij gewonnen en kan hij zelfs al tijdens het Spa Racing Festival de titel binnenhalen.
Bij de start behoudt Willem Meijer vanaf poleposition de kop voor Maxime Oosten en Max Veels. Oosten zit de hele ronde op de staart van Meijer, maar plaatst nog geen aanval. Dat doet Duncan Huisman wel op nummer drie Max Veels en met succes, want de 50-jarige routinier schift een positie op. In de tweede ronde stelt Oosten orde op zaken, hij passeert Meijer en slaat direct een gaatje.
Achter Veels zit een hele serie rijders die willen strijden om de podiumplaatsen. Op de vijfde positie aangevoerd door Jop Rappange, gevolgd door Giovanni Scamardi, Berry van Elk en Jayden Post. Janssens op de negende plaats moet een gaatje toestaan.
Oosten demonstreert dat hij controle heeft, hij houdt Meijer op veilige afstand en ziet dat Huisman kort achter zijn achtervolger vastzit. In ronde vier weet Huisman langs Meijer te steken en neemt zo knap de tweede positie over. Vraag is of hij met al zijn ervaring de 18-jarige Oosten kan terughalen. Jayden Post is goed bezig, na eerst Van Elk te passeren is een ronde later ook Scamardi niet bestand tegen de aanvalsdrift van de jonge BMW M2-coureur.
Sandra van der Sloot is Janssens voorbij gegaan, maar heeft inmiddels een gaatje te dichten naar Van Elk om vooruit te komen. Het gat tussen Huisman en Oosten is in ronde zeven 3.6 seconde en het lukt de ervaren rijder niet de jeugd een halt toe te roepen, want de voorsprong loopt op in plaats van af.
Fred Caprasse is na een straf van de wedstrijdleiding gestart vanuit de pitstraat. In ronde acht is de snelle Belg al drie posities opgeklommen naar p11. Van der Sloot moet in ronde negen weer een positie toegeven op Janssens. Oosten rijdt ronden die een kleine seconde sneller zijn dan die van Huisman, die niet los kan komen van Meijer en dus logischerwijs tijd verliest. Ook Veels loert op een kans om naar het podium te rijden, hij zit 0,3 sec achter Meijer.
In het middenveld is de strijd ook spannend, Scamardi en Post wisselen af en toe van positie en het groepje van vier blijft dicht bij elkaar, met Rappange op kop en Van Elk aan de staart. Caprasse is in ronde 12 opgeklommen naar de negende positie, maar het gat naar Van Elk is al zo’n 23 seconden, dus of hij verder naar voren komt valt te betwijfelen.
De top vier rijdt zeer constant ronden in de 1.48, het groepje erachter in de 1.49 en de rijders daarachter boven de 1.50. Met nog 35 minuten op de klok gaat de pitwindow open en Max Veels op p4 is de eerste die binnenkomt. Jayden Post volgt zijn voorbeeld. Meijer is de eerste uit de kopgroep die binnenkomt in ronde 16. Caprasse rijdt al vijfde, maar moet zijn stop nog maken en zal dus terugvallen.
Janssens heeft te hard gereden in de pitstraat en kan een tijdstraf tegemoet zien. In ronde 17 komt raceleider Oosten binnen voor zijn stop. Huisman volgt een ronde later en ook Rappange komt binnen om het stuur over te geven aan Dirk Warmerdam.
Oosten lijkt in de pitstraat vier kilometer te hard te hebben gereden en dat levert hem een tijdstraf van vijf seconden op. Ook Janssens heeft te hard gereden, ruim twaalf km en dat betekent een straf van tien seconden.
Als alle pitstops gemaakt zijn ligt Oosten nog steeds op kop, met een voorsprong van 10.754 op Huisman en dus heeft hij nog een veilige marge. De safetycar komt echter de baan in omdat Lorenzo van Riet hard de vangrail raakt in de Slotenmakerbocht en vast komt te staan in het grind van het Scheivlak.
Pech voor Willem Meijer en Lorenzo van Riet, maar ook voor Oosten die nu zijn opgebouwde voorsprong kwijt is en dus na de herstart snel een gat moet zien te slaan op zijn achtervolger Huisman.
Met nog 16 minuten te racen is de auto van Van Riet veilig gesteld en volgt de herstart. Maxime Oosten weet wat hem te doen staat, maar dat geldt ook voor Huisman die nu alles zal doen om Oosten niet weg te laten lopen.
Caprasse en De Vreede hebben een te korte pitstop gemaakt en zij krijgen een drive through penalty. Ze komen al snel binnen om dat te doen, maar Caprasse rijdt te hard en dat levert hem een nieuwe straf op, dit keer van vijf seconden extra.
Huisman is goed bij de les, want hij volgt Oosten op een halve seconde en houdt dat ronden lang vol. Met nog acht minuten te gaan is Oosten één seconde los en dat is niet voldoende voor de overwinning. De jonge Fries is nu een halve seconde per ronde sneller dan Huisman, maar met nog vijf minuten zal dat niet genoeg zijn.
De spanning is te snijden als met nog drie minuten op de klok Huisman 2.3 sec achter Oosten zit. Veels kan het tempo ook volgen, Warmerdam heeft op ruim vijf seconden daarachter bijna geen podiumkans meer.
Als de laatste ronde ingaat heeft Oosten een voorsprong van drie seconden en dan moet er een klein wonder gebeuren om Huisman nog van de overwinning af te houden.
Na 31 ronden komt Maxime Oosten als eerste over de finish, 4.079 voor Duncan Huisman. Dat betekent dat de 50-jarige Huisman mag plaatsnemen op de hoogste podiumtrede. Max Veels passeert 4.367 s na Oosten de meet en dat betekent dat hij tweede wordt en Oosten derde.
De uitslag was echter nog niet definitief, want nadat de snelheid nogmaals minutieus werd bekeken bleek dat Oosten toch net niet te hard heeft gereden. De uitslag werd teruggedraaid en zo won Oosten toch zijn zevende race op rij.
Equipe Dirk Warmerdam-Jop Rappange wordt vierde en Giovanni Scamardi vijfde. In de Trophy voor rijders boven 45 wint Huisman uiteraard ook, equipe Claassen- Van der sloot wordt tweede en Jochems-Zwolsman wordt derde. Bij de Belgen is de overwinning voor Scamardi, Caprasse wordt tweede en equipe Janssens-Brams derde.