This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
Race 1

Maxime Oosten domineert ook op Zandvoort

12:46 02-10-2022

Maxime Oosten heeft op CM.com Circuit Zandvoort tijdens de Trophy of the Dunes de eerste race van dit weekend in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux op meer dan overtuigende wijze op zijn hun naam geschreven. De 18-jarige Bas Koeten Racing-piloot startte vanaf poleposition, passeerde met een voorsprong van 15 seconden als winnaar de finish en boekte daarmee zijn zesde zege op rij. De strijd om de tweede plaats bleef tot het vallen van de vlag spannend waarbij de equipe Willem Meijer/Lorenzo van Riet een opnieuw sterk rijdende Max Veels maar net voor wist te blijven. Op de meet bedroeg het onderlinge verschil net iets meer dan 0,1 seconde. De vierde plaats was weggelegd voor de equipe Dirk Warmerdam/Jop Rappange, terwijl Jayden Post de top vijf completeerde.

Met Maxime Oosten op poleposition stelt de BWM M2 CS Racing Cup Benelux zich op voor de eerste, zestig minuten durende race van de Trophy of the Dunes. De rijder van Bas Koeten Racing wordt op de eerste rij geflankeerd door de equipe Willem Meijer/Lorenzo van Riet. Op de tweede startrij Max Veels en Duncan Huisman, gevolgd door Berry van Elk en de equipe Albert Jochems/Charles Zwolsman. Op de vierde rij met Fred Caprasse de eerste Belgische deelnemer, met naast zich de equipe Dirk Warmerdam/Jop Rappange, waarbij de eerstgenoemde de start voor zijn rekening neemt. Jayden Post en de tweede Belg in het veld, Giovanni Scamardi, maken op de vijfde rij de top tien compleet. De debuterende equipe Peter Claassen/Sandra van der Sloot wordt gevolgd door Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw en Joeri Janssens/Steven Brams, terwijl debutant Gerrit Vos het veld sluit.

Op de nog altijd vochtige, maar wel opdrogende baan, is Van Riet, die aan de buitenkant start, net iets beter weg en neemt de leiding, met Oosten op twee en Huisman op drie, die ook via de duidelijk drogere buitenkant van de baan Veels te snel af is geweest. Bij het uitkomen van de Tarzanbocht gaat het echter fout voor Caprasse, die in het grind blijft staan en meteen voor een safetycar zorgt. Al snel blijkt dat de sleepauto de baan op moet en daarmee wordt de safetycar omgezet in een code rood en gaat het veld richting de pitstraat. Jochems heeft het in die eerste ronde ook duidelijk niet naar zijn zin gehad want de als zesde gestarte rijder komt als laatste richting de pits.

Omdat de klok is stilgezet zijn er na een extra opwarmronde nog 50 minuten te gaan als het veld in één lijn vanachter de safetycar weer op pad wordt gestuurd. Van Riet kan daarmee gemakkelijk de leiding behouden, voor Oosten, Huisman, Veels, Warmerdam, Scamardi, Post, Claassen, Van Elk, De Vreede, Brams en Jochems.

Oosten laat er echter geen gras over groeien en neemt in de eerste ronde meteen de leiding over van Van Riet, terwijl Warmerdam Veels passeert en achter Huisman de vierde positie pakt. Met snelle rondetijden begint Oosten afstand te nemen van Van Riet, die vervolgens een ontketende Huisman snel groter ziet worden in zijn spiegel. Op vier kan Warmerdam dit hoge tempo niet direct volgen en moet oppassen voor een aandringende Veels, die op zijn beurt op 1,5 seconden gevolgd wordt door Scamardi.

Oosten is per ronde net iets sneller dan zijn achtervolgers en heeft na elf ronden een voorsprong van bijna twee seconden op Van Riet en Huisman die elkaar in de strijd om plek twee niet loslaten. Huisman heeft een ronde later een gaatje gevonden en passeert Van Riet. Op drie seconden daarachter strijden Warmerdam en Veels om de plekken vier en vijf en nemen afstand van Scamardi en Post.

Op het moment dat het pitwindow open gaat, duikt Veels meteen naar binnen. Op hetzelfde moment valt Huisman uit de kop weg met een lekke band, om even later in de pits op te geven. Nadat Scamardi en Post naar binnen zijn gegaan, volgen al snel meerdere equipes de weg richting de pits om al dan niet het stuur over te geven aan hun teamgenoot.

Met nog 30 minuten te gaan komt de leidende Oosten de pits in voor zijn verplichte stop. Als alle stops geweest zijn kan met nog 24 minuten te gaan de balans worden opgemaakt. Oosten heeft de leiding nog steviger in handen want de voorsprong van de Bas Koeten Racing-piloot op Meijer is opgelopen tot bijna elf seconden. Op slechts 0,2 seconden achter Meijer ligt Veels op drie, terwijl ook Rappange op korte afstand volgt. Op de plekken vijf tot en met zeven zijn Scamardi, Post en Van Elk in een mooie strijd verwikkeld. Daarachter loopt Van der Sloot snel in op Janssens en lijkt een achtste plaats in het vizier te komen.

Oosten laat duidelijk zien wie er de baas is in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. De leider loopt steeds verder weg van Meijer en Veels die met nog 15 minuten te gaan nog altijd strijden om de plaatsen twee en drie. Rappange heeft moeten lossen en volgt al op bijna vijf seconden. Post heeft inmiddels de vijfde positie overgenomen en wordt gevolgd door Scamardi en Van Elk. Op meer dan 30 seconden achter Van Elk weet Janssens nog altijd een naderende Van der Sloot achter zich, met Zwolsman op tien, terwijl De Leeuw het veld van nog rijdende BMW’s sluit. Scamardi heeft het moeilijk want de Belg moet in ronde 25 Van Elk voorbij laten en zakt zo als hoogst geklasseerde Belgische deelnemer naar plek zeven. 

Aan kop blijft Oosten met ruim 14 seconden voorsprong soeverein leiden, terwijl met nog zes minuten te gaan Meijer en Veels elkaar nog altijd niet loslaten. Op vier heeft Rappange weinig te duchten. Spannender is het om de plekken vijf tot en met zeven.

Op vijf is Post in rondetijden net iets langzamer dan Van Elk, die dan ook op zijn bumper zit, terwijl ook Scamardi nog in striking distance is.

In slotfase zijn er geen veranderingen meer en daarmee wint Oosten, met een voorsprong van 15 seconden, zijn zesde race op rij. Om de tweede plaats blijft het tot de finish spannend, want Meijer blijft daar Veels slechts 0,1 seconde voor. Op een eenzame vierde plaats Rappange. Post beslist de strijd om plek vijf definitief in zijn voordeel, al volgt Van Elk op slechts 0,3 seconden. Scamardi bezet als eerste Belgische deelnemer de zevende positie.

Van der Sloot is in de slotronde Janssens nog tot op 0,2 seconden genaderd, maar moet toch genoegen nemen met de negende positie. Zwolsman passeert als tiende de finish, op bijna drie seconden gevolgd door De Leeuw.