Sandra van der Sloot verrast met winst in race twee
Sandra van der Sloot heeft op Spa-Francorchamps uiterst verrassend de tweede wedstrijd van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux op haar naam geschreven. Van der Sloot startte van poleposition en zag in de eerste bocht door een crash tussen Dante Rappange en Mark van der Aa meteen twee concurrenten wegvallen. Van der Sloot werd aan kop even afgelost door de equipe Sen Roodenburg/Gianni van de Craats, maar toen Roodenburg een drive through moest ondergaan, viel ook die weg. Na de pitstop, waarin Van der Sloot tegen de verwachtingen in niet het stuur overgaf aan Dick van Elk, vocht ze een mooie strijd uit met Berry van Elk, die de snelle dame in haar voordeel wist te beslissen. Op de finish bedroeg het verschil een kleine twee seconden. De equipe Roodenburg/Van de Craats legde beslag op plek drie, maar werd op slechts een seconde gevolgd door de equipe Tomas De Backer/Alexandre Viron.
De startopstelling van de tweede wedstrijd van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux van het Spa Racing Festival op Spa-Francorchamps levert een verrassend beeld op. Omdat de volgorde wordt bepaald door de een-na-snelste ronde uit de kwalificatie, en er daarin nogal wat tijden moesten worden geschrapt wegens track limits, waren lang niet alle equipes erin geslaagd om twee snelle ronden te laten noteren. Op poleposition daarmee de in de kwalificatie wel constant rijdende Sandra van der Sloot, die dit weekend een BMW deelt met Dick van Elk, en op plek twee Berry van Elk. Daarachter Sen Roodenburg/Gianni van de Craats en de winnaars en polesitters van race één, Dante Rappange/Dirk Warmerdam. Daarachter Tomas De Backer/Alexandre Viron en Senna van Soelen/Mark van der Aa, terwijl de equipe Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw de rij sluit.
Het is droog en zonnig als de BMW’s richting de startopstelling rollen. Zoals verwacht neemt Van der Sloot de start vanaf poleposition voor haar rekening en behoudt de leiding. In de eerste bocht, La Source, gaat het echter volledig mis tussen Rappange en Van der Aa. De twee Bas Koeten Racing-teamgenoten en titelkandidaten raken elkaar en zijn meteen allebei uitgeschakeld. Omdat de auto’s bij de pits-uitgang staan, moet de safetycar de baan op. De volgorde bij de eerste doorkomst is daarmee Van der Sloot, Van de Craats, Berry van Elk, De Leeuw en Viron.
Na een onderbreking van tien minuten wordt het veld weer losgelaten en zijn er dus nog ruim vijftig minuten te gaan. Ook nu behoudt Van der Sloot de leiding, terwijl Van de Craats, die door het uitvallen van twee naaste concurrenten zijn titelkansen (samen met die van Roodenburg) flink ziet stijgen, op twee blijft. Berry van Elk volgt op een kleine seconde, terwijl De Leeuw en Viron al een flink gat hebben moeten laten vallen. Na zes ronden neemt Van de Craats de leiding over en verwijst Van der Sloot naar plek twee, die dan ook meteen Berry van Elk op haar bumper krijgt. Viron weet het tempo van De Leeuw goed te volgen en dat biedt perspectief als hij straks het stuur gaat overgeven aan de snellere De Backer.
Zoals verwacht komt Viron direct bij het openen van het pitwindow richting de box om De Backer vrij baan te geven. Alle andere equipes stellen hun verplichte stop nog even uit. Aan kop weet Van de Craats een klein gaatje te slaan richting Van der Sloot die nog steeds geschaduwd wordt door Berry van Elk. Als tweede komt De Leeuw binnen en laat zich aflossen door De Vreede. Met nog 33 minuten te gaan komt de volledige top drie, Van de Craats, Van der Sloot en Berry van Elk binnen voor hun stop.
Als iedereen weer onderweg is kan de balans worden opgemaakt. Dan komt echter ook de mededeling dat Van de Craats, die inmiddels is afgelost door Roodenburg, wellicht een straf gaat krijgen voor het raken van een andere auto. Het is nog even afwachten wat de straf gaat worden, maar de volgorde is vooralsnog Roodenburg, Van der Sloot, die tegen alle verwachtingen in is blijven zitten, Berry van Elk, De Backer en De Vreede.
Inmiddels is de straf bekend en Roodenburg moet voor het vergrijp van zijn teamgenoot Van de Craats een drive through ondergaan. De Bas Koeten Racing-piloot komt direct binnen en verliest zo vele seconden. Intussen is Berry van Elk Van der Sloot gepasseerd en neemt daarmee de leiding over. Roodenburg is op plek drie weer ingevoegd, maar zijn achterstand op Berry van Elk bedraagt meer dan 20 seconden.
Van der Sloot blijft aan de bumper van Berry van Elk kleven, weet de leider even later te passeren en pakt zo plek één weer terug. Roodenburg rijdt op plek drie snelle rondetijden, maar het gat is veel te groot om nog richting de top twee te rijden. Maar er zijn vandaag al gekkere dingen gebeurd, dus wie weet. Op plek vier en vijf hebben De Backer en De Vreede niets meer te duchten.
Er zijn nog een kleine zeven minuten te rijden als Van der Sloot op kop gaat, maar zich net als eerder in de race geschaduwd weet door Berry van Elk. Het onderlinge verschil is slechts 0,8 seconden. Roodenburg heeft zijn pogingen opgegeven en moet nog gaan oppassen voor een naderende De Backer, die inmiddels op minder dan vier seconden van de nummer drie is gekomen. Het blijkt namelijk dat Roodenburg problemen heeft met de versnellingsbak.
De slotronde gaat in en Van der Sloot heeft een gaatje van iets meer dan een seconde naar Berry van Elk. Daarachter is het verschil tussen Roodenburg en De Backer verder teruggelopen. Toch verandert de volgorde niet meer en daarmee gaat de winst naar Sandra van der Sloot met op bijna twee seconden Berry van Elk. De equipe Roodenburg/Van de Craats pakt de derde positie, terwijl op slechts één seconde van de nummer drie de equipe De Backer/Viron beslag legt op plek vier. De Vreede/De Leeuw eindigen tot slot op plek vijf.
Met haar zege pakt Van der Sloot ook de winst in de Trophy (rijders boven de 45 jaar) met De Vreede/De Leeuw op twee.