Fraai zege voor Rappange/Warmerdam op Spa-Francorchamps
De equipe Dante Rappange/Dirk Warmerdam heeft op Spa-Francorchamps de eerste wedstrijd van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux op zijn naam geschreven. Op de zaterdag van het Spa Racing Festival viel de van poleposition vertrokken Warmerdam bij de start in eerste instantie terug naar plek drie, maar de Bas Koeten Racing-piloot wist zich snel te herstellen en de leiding te nemen, waarna Rappange met een voorsprong van bijna drie seconden als winnaar de streep kon passeren. De equipe Senna van Soelen/Mark van de Aa legde beslag op de tweede positie, terwijl Berry van Elk in de strijd om de laatste podiumpositie de equipe Sen Roodenburg/Gianni van de Craats aftroefde. Met een zesde plaats algemeen ging de winst in de Trophy naar de equipe Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw.
Na de kwalificatie van zaterdagochtend, waarbij de snelste ronde de startopstelling van de eerste BMW M2 CS Racing Cup Benelux wedstrijd van het Spa Racing Festival op Spa-Francorchamps moest bepalen, mag de equipe Dante Rappange/Dirk Warmerdam op poleposition plaatsnemen. Daarnaast Senna van Soelen/Mark van der Aa en daarachter Sen Roodenburg/Gianni van de Craats, Tomas De Backer/Alexandre Viron, Dick van Elk/Sandra van der Sloot, Berry van Elk en Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw.
De baan is inmiddels volledig droog, maar ondanks het doorgebroken zonnetje is de temperatuur niet verder opgelopen dan tot een schamele 11 graden als de BMW’s richting de start rijden van hun eerste 60 minuten durende wedstrijd. Bij de rollende start is Warmerdam meteen al een positie kwijt aan Van der Aa, terwijl Roodenburg dit tweetal bij La Source uitremt en de kop neemt. In de eerste ronde kan Viron de door De Backer verdiende vierde startpositie niet behouden en valt terug naar plek zeven, terwijl Van der Sloot opklimt naar vier. Op vijf en zes Berry van Elk en De Vreede.
Omdat het bij de gelijktijdig gestarte Supercar Challenge even misgaat, komt de safetycar kortstondig in de baan. Dit keer blijft de volgorde bij de herstart ongewijzigd. Daarmee leidt Roodenburg, voor Van der Aa, Warmerdam, Van der Sloot, Berry van Elk, De Vreede en Viron. Warmerdam heeft zich snel herpakt want een ronde later heeft de polesitter de leiding overgenomen, met Van der Aa op twee en een van één naar drie teruggezakte Roodenburg. Kort daarachter Van der Sloot en Berry van Elk. De Vreede moet ergens een fout hebben gemaakt en is teruggezakt tot achter Viron.
Met een paar snelle ronden weet Warmerdam een gaatje van 1,6 seconden te slaan naar Roodenburg, die de tweede plaats weer heeft overgenomen van Van der Aa. Van der Sloot kan het tempo goed volgen en ligt op minder dan twee seconden van de derde plek, maar weet zich op minder dan een seconde gevolgd door Berry van Elk. Het gat tussen Viron en De Leeuw bedraagt een kleine tien seconden. De top drie van Warmerdam, Roodenburg en Van der Aa blijft met een onderling verschil dat weer is teruggelopen tot twee seconden dicht in elkaars spoor. Van der Sloot met op haar bumper Berry van Elk volgen op minder dan twee seconden en daarmee blijft het spannend in de top vijf.
Op het moment dat het pitwindow open gaat voor de verplichte stop, is het Viron die als eerste naar binnen duikt om het stuur over te geven aan de snellere De Backer. Intussen krijgt Roodenburg een waarschuwing voor het overschrijden van de track limits. Met nog 35 minuten op de klok komt Roodenburg de pits in om het stuur over te geven aan Van de Craats. Ook De Vreede komt de pits in en daarbij neemt De Leeuw plaats in de BMW. Warmerdam, Van der Aa, en zoals verwacht Van der Sloot stellen hun stop nog even uit maar komen dan allemaal tegelijk naar binnen.
Als alle stops geweest zijn kan de balans worden opgemaakt. Rappange heeft de leiding behouden en wordt met nog 27 minuten te gaan gevolgd door Van Soelen, die in de stops Van de Craats heeft weten te passeren. Berry van Elk heeft van positie gewisseld met zijn vader Dick van Elk en ligt vierde, terwijl De Backer De Leeuw al is gepasseerd en op weg is naar plek vijf. De pitstops hebben wel gezorgd voor grotere verschillen. Van Soelen ligt meer dan vijf seconden achter Rappange. Van de Craats op drie moet een gat van zeven seconden toestaan op Van Soelen, om een ronde later gepasseerd te worden door Berry van Elk die daarmee doorschuift naar plek drie. De Backer lijkt definitief de vijfde positie te hebben overgenomen, met op zes Dick van Elk en op zeven De Leeuw, waarbij de laatste wel snel inloopt op zijn voorligger.
Met nog een kleine 15 minuten te gaan lijken de posities zich aan kop te consolideren. Rappange heeft met een voorsprong van vijf seconden op Van Soelen de leiding stevig in handen. Berry van Elk volgt op tien seconden van Van Soelen en daar weer twee seconden achter Van de Craats. Opeens vallen er echter druppels in Eau Rouge en wordt alles weer onzeker. Van Soelen zit opeens weer op de bumper van Rappange en Van de Craats is Berry van Elk gepasseerd en ligt weer op plek drie. De Backer rijdt solide op vijf en De Leeuw heeft Dick van Elk naar de zevende positie verwezen.
Rappange herstelt zich snel en begint weer afstand te nemen van Van Soelen. Van de Craats is nog lang niet verlost van Berry van Elk in de strijd om plek drie. De posities vijf tot en met zeven lijken met De Backer, De Leeuw en Dick van Elk wel verdeeld.
Nog zes minuten en het verschil tussen de leidende Rappange en Van Soelen is weer bijna vier seconden. Van Elk is Van de Craats maar weer eens gepasseerd en ligt daarmee weer op podiumkoers. Rappange moet echter wel gaan oppassen want ook de leider krijgt nu een waarschuwing voor het al drie keer overschrijden van de track limits. De laatste ronde loopt en Rappange leidt met op bijna vijf seconden Van Soelen en op 17 seconden Berry van Elk. Van de Craats heeft een gaatje van drie seconden moeten laten richting het podium. Op vijf, zes en zeven rijden De Backer, De Leeuw en Dick van Elk een eenzaam laatste deel van de wedstrijd.
In de laatste ronde blijft de volgorde ongewijzigd en daarmee gaat de winst naar Rappange/Warmerdam met op 2,8 seconden Van Soelen/Van der Aa en op drie Berry van Elk. Roodenburg/Van de Craats moeten genoegen nemen met een vierde positie terwijl De Backer/Viron plek vijf voor zich opeisen. Met een zesde plaats gaat de winst in de Trophy (rijders boven de 45 jaar) naar De Vreede/De Leeuw, gevolgd door Van der Sloot/Dick van Elk.