Primeur voor Pijl/Magdziarz met snelste tijd in eerste kwalificatie
De equipe Daan Pijl/Tomasz Magdziarz gaat de geschiedenisboeken in als de polepositionhouder van de eerste VRM BMW M2 Cup wedstrijd. De voor Team Bleekemolen uitkomende equipe zette in de kwalificatie met 1.53.3 de snelste tijd op de klokken en start daarmee morgen in race één vanaf de eerste rij. De equipe Lorenzo van Riet/Henry Zumbrink pakte op een nat CM.com Circuit Zandvoort de tweede positie, gevolgd door Colin Caresani.
En dan is het toch echt zover, de eerste kwalificatie van de nieuwe VRM BMW M2 Cup. Nog niet alle auto’s blijken op tijd gereed en gevuld, maar met 14 uiterst professioneel uitziende en in fraaie kleuren gestoken BMW’s M2 staat er voor een allereerste evenement een mooi veld. Minstens zo fraai is dat het een perfecte mix is van jong talent en ervaren rijders van naam.
In de eerste vrije training was de uit de Fiesta’s gepromoveerde Colin Caresani met een tijd van 1:45.4 de nummer één, gevolgd door de equipes Mark van der Aa/Koen Bogaerts en Dante Rappange/Dick Warmerdam. De tweede vrije training werd op een vochtige baan verreden en toen was het de equipe Lorenzo van Riet/Henry Zumbrink die als snelste rondging, gevolgd door Maxime Oosten.
Bij de start van de twintig minuten durende kwalificatie is het op CM.com Circuit Zandvoort niet alleen koud, maar ook nog vochtiger dan in de tweede vrije training en dus staan de BMW’s op Hankook regenrubber. De snelste tijd bepaalt de startvolgorde voor race één, en de één na snelste rondetijd is de startopstelling voor race twee.
Na een kleine vijf minuten is het de equipe Van Riet/Zumbrink (met Lorenzo van Riet aan het stuur) die de snelste tijd op de klokken zet. Al snel gaan de tijden echter verder omlaag en is het stuivertje wisselen in de top vijf. Na Rappange/Warmerdam en Daan Pijl/Tomasz Magdziarz is het Caresani die de kop overneemt, waarna Van Riet/Zumbrink zich met 1:53.6 weer op plek één meldt. Langzaamaan komt ook de ervaren equipe Sebastiaan Bleekemolen/Melvin de Groot opzetten.
Met nog vijf minuten op de klok neemt Pijl de leiding weer over met een tijd van 1:53.3, en troeft daarmee Van Riet en Caresani af. Op vier en vijf volgen Kelvin Snoeks en Bleekemolen/De Groot. Met nog drie minuten te gaan is het gedaan met de verbeteringen als nota bene Pijl in bocht negen in de grindbak tot stilstand komt.
Daarmee is de eerste poleposition in de VRM BMW M2 Cup voor de equipe Pijl/Magdziarz, met op twee Van Riet/Zumbrink. Caresani, Snoeks en Bleekemolen/De Groot maken de top vijf compleet, terwijl Maxime Oosten zijn eerste kwalificatie als zesde afsluit.
Tijdens de één uur durende wedstrijden wordt bandenmanagement een belangrijk item. In principe kunnen de banden een ruimte raceafstand mee, maar dan moet wel de door Hankook geadviseerde camberafstelling worden gehanteerd. Er zijn echter teams die daar boven gaan zitten, wat weliswaar een hogere piek en dus een snellere tijden oplevert, maar de levensduur ernstig beperkt waardoor de rondetijden tegen het eind van de race flink kunnen oplopen. Morgen, na race één, weten we wie hier het verstandigste mee om is gegaan.