Colin Caresani heerst in openingsrace VRM BMW M2 Cup
Colin Caresani heeft op indrukwekkende wijze de eerste wedstrijd uit de geschiedenis van de VRM BMW M2 Cup op zijn naam geschreven. De uit de Ford Fiesta Sprint Cup gepromoveerde rijder nam vanaf de derde startplaats al snel de leiding en wist zijn voorsprong daarna op de verraderlijk gladde baan alleen maar uit te breiden. Op de finish bedroeg de voorsprong van Caresani op de nummer twee iets meer dan 21 seconden. Dat betekende echter niet dat de wedstrijd niet spannend was. Achter de leider waren er niet alleen veel fraaie gevechten en strijdende groepjes, maar ook veel positiewisselingen. Na een uur racen was het verschil tussen de nummer twee, de equipe Jamie Vandenbalck/Willem Meijer, en de nummer drie, Mark van der Aa/Koen Bogaerts, slechts 0,2 seconden! Op weer 0,2 seconden van dit strijdende duo legde de als 14de gestarte Kelvin Snoeks beslag op plek vier.
Een mooi begin van de V-Max Openingsraces op CM.com Circuit Zandvoort. Niet alleen opent de VRM BMW M2 Cup het overvolle programma, ook is het de allereerste race van deze nieuwe klasse. Daan Pijl zette op zaterdag in de kwalificatie de snelste tijd op de klokken en daarmee mag de equipe Pijl/Tomasz Magdziarz van poleposition vertrekken. Op plek twee de equipe Lorenzo van Riet/Henry Zumbrink, gevolgd door Colin Caresani. Op de vierde plaats had eigenlijk Kelvin Snoeks moeten staan, maar zijn auto bleek na de kwalificatie een paar kilo te licht te zijn waardoor Snoeks als veertiende en laatste achteraan het veld moet aansluiten. Daarmee op plek vier de equipe Sebastiaan Bleekemolen/Melvin de Groot en op vijf Maxime Oosten, gevolg door Jamie Vandenbalck/Willem Meijer. De top acht van de startopstelling wordt gecompleteerd door Dante Rappange/Dick Warmerdam en Mark van der Aa/Koen Bogaerts.
Pijl, Van Riet, De Groot, Meijer, Warmerdam en Van der Aa nemen de start van de 60 minuten durende wedstrijd voor hun rekening. Bij de start is het droog en voorzichtig probeert het zonnetje door te breken. Door de nachtelijke regen is de baan echter nog nat maar omdat de verwachting is dat het snel opdroogt, staat iedereen op slicks.
De rollende start is voor Pijl terwijl Van Riet zich laat verrassen door Caresani. Albert Jochems is het eerste slachtoffer van de natte baan en spint. In de eerste ronde hebben diverse rijders het toch lastig terwijl andere coureurs profiteren van hun ervaring. Bij de eerste doorkomst leidt Caresani, voor De Groot, Pijl en Warmerdam met Van der Aa op vijf. Na een paar ronden is Snoeks al opgerukt naar plek tien.
Aan kop nemen Caresani en De Groot flinke stappen en rijden weg, terwijl Pijl plek drie vasthoudt en Van der Aa positie wisselt met Warmerdam. De laatste maakt echter een foutje want even later is het Van Riet op plek vijf, gevolgd door Meijer en dan pas Warmerdam die al snel Oosten op zijn bumper heeft.
Na acht ronden bedraagt de voorsprong van Caresani op De Groot 2,6 seconden terwijl om plek drie een strijd ontbrandt tussen Pijl, Van der Aa, Van Riet en Meijer. Nog mooier wordt het als dit viertal begint in te lopen op De Groot. Warmerdam moet op plek zeven een groter wordend gat toestaan en heeft het aan de stok met Oosten, die op zijn beurt gevolgd wordt door Snoeks.
Bij de twaalfde doorkomst heeft Caresani een voorsprong van 5,5 seconden op de fel strijdende groep bestaande uit De Groot, Pijl, Van der Aa, Van Riet en Meijer. Daarbij komen De Groot en Van der Aa, die Pijl naar plek vier heeft verwezen, naast elkaar over het rechte stuk.
Na een kleine 25 minuten zijn het De Groot, Van Riet, Warmerdam en Snoeks die als eerste rijders hun verplichte pitstop maken. Aan kop heeft Caresani ruimt 7 seconden voorsprong genomen op een ontketende Van der Aa. Een ronde later is het de beurt aan Caresani en Oosten om de pits op te zoeken.
Als iedereen gestopt is en de balans kan worden opgemaakt leidt Caresani, voor Vandenbalck (die het stuur heeft overgenomen van Meijer), Bogaerts (die Van der Aa heeft afgelost), Snoeks, Bleekemolen, Zumbrink, Oosten en Rappange.
Het is duidelijk dat Caresani voordeel heeft van zijn ervaring op de koude baan in deel één van de race want de leider neemt een voorsprong van meer dan 12 seconden op Vandenbalck, die een uitstekende pitstop heeft gekend. Daarachter op een kleine 6 seconden Bogaerts die Snoeks op zijn bumper heeft. Bleekemolen en Zumbrink strijden om plek vijf en zes. Grote verliezer is Magdziarz die het stuur van Pijl heeft overgenomen en achter Oosten en Rappange is teruggevallen naar plek negen.
Met nog een kleine 15 minuten te gaan lijkt Caresani op de overwinning af te rijden want de leider heeft zijn voorsprong op Vandenbalck uitgebreid tot 15,5 seconden. Op plek drie houdt Bogaerts het aan de stok met Snoeks, terwijl daarachter Zumbrink Bleekemolen heeft ingehaald. Op plek zeven nadert nu ook Oosten Bleekemolen die het lastig heeft. Een ronde later is het gebeurd en ligt Oosten zesde en Bleekemolen zevende. Ondertussen wisselen op plek drie Bogaerts en Snoeks binnen een ronde twee keer van positie waardoor de volgorde aan het eind van ronde 28 toch weer is zoals die was.
In de laatste minuten van de wedstrijd is er voor Caresani geen vuiltje aan de lucht want de leider blijft constant snelle rondetijden rijden en breidt zijn voorsprong alleen maar verder uit. Daarachter lijkt Vandenbalck het toch lastig te krijgen. De nummer twee ziet Bogaerts snel groter worden in zijn spiegels, terwijl ook Snoeks niet ver weg is. Zumbrink lijkt redelijk zeker van plek vijf, voor Oosten en Bleekemolen.
Op de finish bedraagt de voorsprong van Caresani op zijn achtervolgers een respectabele 21 seconden. Vandenbalck weet met een verschil van 0,2 seconden op Bogaerts de tweede plek uit het vuur te slepen. Weer 0,2 seconden achter Bogaerts legt de als 14de gestarte Snoek beslag op plek vier. Daarachter maken Zumbrink, Oosten, Bleekemolen, Rappange en Magdziarz de top negen compleet.