Van Soelen/Fourie oppermachtig in race één
De equipe Senna van Soelen/Leyton Fourie heeft op soevereine wijze de eerste wedstrijd van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux op zijn naam geschreven. Op de zaterdag van de BetCity Trophy of the Dunes nam Van Soelen vanaf poleposition direct de leiding waarna deze positie in het tweede deel van de 60 minuten durende wedstrijd door Fourie alleen maar werd uitgebouwd. De equipe Sen Roodenburg/Gianni van de Craats legde beslag op de tweede positie, terwijl de equipe Jop Rappange/Dirk Warmerdam het podium completeerde. In de laatste ronde moest de als tweede gestarte Kelvin Snoeks zijn vierde plaats nog afstaan aan Berry van Elk. Met een zevende plaats algemeen ging de winst in de Trophy naar de equipe Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw.
De startopstelling voor de traditioneel 60 minuten durende wedstrijd van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux is bepaald door de snelste tijd van de rijder uit een equipe, ongeacht de tijd van de tweede rijder dan wel in welke sessie deze gezet is.
Daarmee op poleposition van deze eerste wedstrijd van de BetCity Trophy of the Dunes de equipe Senna van Soelen/Leyton Fourie, met op twee Kelvin Snoeks en op drie en vier de equipes Sen Roodenburg/Gianni van de Craats en Jop Rappange/Dirk Warmerdam. Daarachter Jayden Post, Berry van Elk en de drie deelnemers uit de Trophy, Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw, Dick van Elk en Pierre-Ettienne Bordet/Viron Alexandre.
De rollende start verloopt zonder problemen waarbij Van Soelen de kop neemt, gevolgd door Snoeks, terwijl Rappange meteen een poging doet om de derde plaats over te nemen van Van de Craats. Dit lukt echter niet waardoor de volgorde bij de eerste doorkomst gelijk is aan zoals die was op de startopstelling.
In de tweede ronde heeft Snoeks een foutje gemaakt want de voormalig nummer twee is teruggevallen tot achter Van de Craats en Rappange en ligt nu op vier. Van Soelen heeft daarmee direct een gaatje van 1,7 seconden naar zijn Bas Koeten Racing-teamgenoot Van de Craats. De eerste zes rijders liggen nog dicht bij elkaar, maar achter Berry van Elk valt een gat naar De Leeuw die dicht gevolgd wordt door Dick van Elk. Dat is ook het moment dat na een kleine tien minuten de safetycar de baan op komt omdat er in de Tarzanbocht rommel op de baan terecht is gekomen, vermoedelijk van de auto van De Leeuw.
Uiteraard is de baan snel vrij en kan er na één ronde safetycar weer geracet worden. Van Soelen zal daarbij opnieuw moeten proberen afstand te nemen.
De herstart verloopt voor de koploper uitstekend terwijl Rappange probeert Van de Craats aan te vallen. Ook nu blijven de posities echter ongewijzigd. Van Soelen weet opnieuw een gaatje te slaan van 1,5 seconden naar Van de Craats. Daarachter Rappange die weer een seconde heeft op Snoeks, Post en Berry van Elk. De Leeuw heeft moeten lossen, maar heeft Dick van Elk en Bordet op een vooralsnog veilige afstand gereden.
Terwijl na 20 minuten Van Soelen verder begint weg te lopen van Van de Craats, heeft deze laatste nog altijd nadrukkelijk Rappange in zijn spiegels. Achter Snoeks heeft Berry van Elk Jayden Post weten te passeren en ligt nu op plek vijf om vervolgens dichter naar Snoeks toe te kruipen.
Op het moment dat de pitstraat open gaat voor de verplichte stop, duikt Rappange, die net is aangesloten bij Van de Craats, de pits in om het stuur over te geven aan Warmerdam.
Post en De Leeuw maken ook meteen van de eerste gelegenheid gebruik. Een ronde later volgen Van de Craats en Berry van Elk. Van Soelen rijdt nog door en heeft nu Snoeks op plek twee. Deze laatste krijgt echter een waarschuwing voor een te plotselinge stuurbeweging op het rechte stuk. Met nog dertig minuten te gaan geeft Van Soelen het stuur over aan Fourie en is dus Snoeks de tijdelijke nieuwe leider. Intussen is De Leeuw dubbel under investigation, namelijk voor een te korte pitstop en een unsafe release.
Als iedereen zijn stop gemaakt heeft, kan met nog iets minder dan 25 minuten te gaan de balans weer worden opgemaakt. Fourie leidt, met op meer dan vier seconden Roodenburg. Op drie Warmerdam, die Snoeks en Berry van Elk op zijn achterbumper heeft. Post heeft een gaatje moeten laten terwijl De Vreede op zeven getrakteerd wordt op een drive through voor de te korte stop.
Zoals hij in de kwalificatie al liet zien is Fourie uiterst snel en loopt rap weg van Roodenburg, die op zijn beurt weinig te duchten lijkt te hebben van Warmerdam. Op vier heeft Snoeks moeten lossen en ligt op meer dan een seconde, maar heeft op zijn beurt weer een gat van meer dan een seconde naar Berry van Elk. Op zes rijdt Post in niemandsland.
Ondanks de drive through heeft De Vreede op plek zeven nog altijd de leiding in de Trophy, voor Dick van Elk en Alexandre.
Er zijn nog tien minuten te gaan en eigenlijk lijken de kaarten wel geschud. Hoewel op sommige posities de onderlinge verschillen niet heel groot zijn, worden ze niet kleiner.
Wel spint Dick van Elk nog, maar dit kost hem geen positie. Terwijl Fourie inmiddels een gat heeft van meer dan zeven seconden naar Roodenburg, lijkt zich toch nog een strijd te gaan ontbranden om plek drie. Snoeks is namelijk aangesloten bij Warmerdam. De nummer drie heeft het gevaar gezien en doet verwoede pogingen om zijn achtervolger op meer dan een halve seconde te houden. Dit lijkt te slagen want Warmerdam neemt zelfs weer iets afstand.
In de laatste ronde is er dan toch nog een wijziging. Niet in de top drie. De winst gaat namelijk onbedreigd naar Van Soelen/Fourie, met op bijna tien seconden de equipe Roodenburg/Van de Craats. Op drie maakt de equipe Rappange/Warmerdam het podium compleet.
Daarachter is echter in de slotronde Berry van Elk Snoeks gepasseerd en legt zo beslag op plek vier, gevolgd door Snoeks en Post. Met een zevende plaats algemeen gaat de overwinning in de Trophy (rijders boven de 45 jaar) naar De Vreede/De Leeuw, gevolgd door Dick van Elk en Bordet/Alexandre.