This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
BMW M2

Soevereine zege Rappange/Warmerdam in de eerste race

18:03 08-07-2023

De equipe Dante Rappange/Dirk Warmerdam heeft op overtuigende wijze de winst gegrepen in de eerste race van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Op Circuit Zolder nam de Bas Koeten Racing-equipe vanaf poleposition de leiding en werd alleen in de beginfase even bedreigd door Mark van der Aa. Toen Van der Aa wegviel, leek de tweede plaats te gaan naar Sen Roodenburg/Gianni van de Craats. Deze equipe werd echter na de pitstops gepasseerd door Jayden Post, die daarmee plek twee veiligstelde. Roodenburg/Van de Craats maakten het podium compleet. Op een vijfde plaats algemeen ging de winst in de Trophy naar de equipe Ronald en Luuk van Loon.

Met de equipe Dante Rappange/Dirk Warmerdam op poleposition stelt de BWM M2 CS Racing Cup Benelux zich op de zaterdagmiddag van Zolder Supercar Madness op voor de eerste, zestig minuten durende race van het weekend. De nummer één uit de kwalificatie wordt op de eerste rij geflankeerd door Mark van der Aa, die in de Bas Koeten Racing nummer 24 BMW de honneurs waarneemt voor Senna van Soelen en Leyton Fourie, die allebei elders in Europa actief zijn. Op rij twee Berry van Elk en de equipe Sen Roodenburg/Gianni van de Craats en op rij drie Jayden Post en de hoogst geklasseerde equipe uit de Trophy, Ronald en Luuk van Loon. Daarachter Sandra van der Sloot/John van der Voort, Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw en Gary Terclavers, terwijl Roman Krumins de rij sluit.

Als de BMW’s rond de klok van 16.20 uur richting de start rijden, is het met 33 graden nog steeds drukkend warm in Zolder. De zon is echter verdwenen en er is een waarschuwing uitgegeven dat er een flinke onweersbui met veel regen in aantocht is die waarschijnlijk gedurende de BMW-wedstrijd het circuit zal raken.

Bij de start is daar nog weinig van te merken en optimaal profiterend van de poleposition neemt Rappange/Warmerdam de kop. Roodenburg/Van de Craats proberen meteen mee te gaan en plek twee over te nemen maar worden voor de eerste bocht afgeknepen door Van der Aa. Van Elk is minder goed weg en zakt zelfs terug tot achter Post op plek vijf. Wat verder naar achteren heeft Van der Voort twee plekken verloren en komt achter (Ronald) Van Loon, De Vreede en Terclavers als negende door.

Roodenburg probeert Van der Aa onder druk te houden en met een verschil van twee seconden tussen de eerste drie rijders blijft de kop dicht bij elkaar. Post en Van Elk kunnen dit hoge tempo niet volgen en moeten een gaatje toestaan. Intussen is Van der Voort ook gepasseerd door Krumins en ligt op plek tien.

Rappange/Warmerdam breiden met net iets snellere rondetijden hun voorsprong op Van der Aa uit en na zes doorkomsten is het verschil opgelopen tot iets meer dan drie seconden. Roodenburg/Van de Craats laten intussen de achterkant van Van der Aa niet los, als Van der Voort spint, maar zijn weg kan vervolgen.

Terclavers passeert De Vreede en ligt op plek zeven.

Na een kleine twintig minuten leiden Rappange/Warmerdam met op zes seconden Van der Aa en minder dan één seconde daar weer achter Roodenburg/Van de Craats.

Op vier en vijf Post en Van Elk. Achter de nummer vijf is inmiddels een groot gat ontstaan naar de vijf equipes in de Trophy klasse, Van Loon, Terclavers, een opgerukte Krumins, De Vreede en Van der Voort.

Het pitwindow is nog niet open, als Van der Aa zijn BMW toch de pits in stuurt en dus is er ongetwijfeld een probleem.

Roodenburg/Van de Craats krijgt daarmee de tweede positie in de schoot geworpen. Inmiddels vallen er ook wat druppels, maar het asfalt is zo warm dat de rijders er geen last van hebben.

Als het pitwindow opengaat is Ronald van Loon de eerste die de pits opzoekt om het stuur over te geven aan Luuk van Loon. Al snel volgt Post, terwijl Van der Voort wordt afgelost door Van der Sloot. Intussen lijkt het probleem bij Van der Aa wel heel serieus want de Bas Koeten Racing-auto staat nog steeds in de pits. Na dertig minuten komt ook de leidende equipe Rappange/Warmerdam voor de verplichte stop binnen, net als De Vreede die het stuur overgeeft aan De Leeuw.

Als met nog 25 minuten te gaan het pitwindow gesloten wordt en iedereen zijn stop gemaakt heeft, kan de balans worden opgemaakt. Rappange/Warmerdam heeft nog altijd de leiding in handen, maar vijftien seconden daarachter heeft Post de tweede positie overgenomen van Roodenburg/Van de Craats. Het gat naar Van Elk op vier is opgelopen tot ruim twintig seconden. Op vijf de leider in de Trophy, Van Loon, met daarachter Terclavers, Krumins, De Leeuw en Van der Sloot. Lang kan Terclavers niet genieten van zijn zesde plaats want de Belg wordt getrakteerd op een drivethrough penalty, al valt de schade met een terugval naar plek zeven nogal mee.

Met nog een klein kwartier te gaan lijken de posities zich te hebben gestabiliseerd. Rappange/Warmerdam leidt met op vijftien seconden Post. Roodenburg/Van de Craats volgen op iets meer dan twee seconden en lijken het gat niet te kunnen dichten. Op een eenzame vierde plaats Van Elk. Van Loon heeft een flinke marge op De Leeuw en lijkt zeker van de winst in de Trophy. Op plek zeven algemeen en drie in de Trophy Terclavers en op acht Krumins die Van der Sloot snel ziet naderen.

In de slotfase veranderen de onderlinge verschillen nog wel, maar blijven de posities gelijk. Daarmee gaat de winst naar de equipe Rappange/Warmerdam, met op achttien seconden Post, terwijl Roodenburg/Van de Craats het podium completeren. Op vier Van Elk waarbij met een vijfde plaats algemeen de equipe Van Loon/Van Loon de winst grijpt in de Trophy.

Daarachter De Vreede/De Leeuw, Terclavers, Krumins en Van der Sloot/Van der Voort, die daarmee tevens de plekken twee tot en met vijf in de Trophy bezetten. De regen is weggebleven en dat zal voor de ene rijder een opluchting zijn er voor de ander een teleurstelling.