Senna van Soelen wint bij debuut
Senna van Soelen heeft bij zijn debuut in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux op overtuigende wijze de overwinning voor zich opgeëist. De 17-jarige rijder van Bas Koeten Racing startte vanaf poleposition, pakte de leiding om die ook niet meer af te staan. In het eerste deel van de race werd de latere winnaar nog op de voet gevolgd door de equipe Sen Roodenburg/Gianni van de Craats, maar bij de verplichte pitstop wist Van Soelen een voorsprong van vijf seconden te nemen om die vervolgens tot de finish te consolideren. Op plek drie passeerde de equipe Jop Rappange/Dirk Warmerdam de finish na in een mooie race afgerekend te hebben met Jayden Post en Berry van Elk. Met deze top drie werd het volledige podium ingenomen door rijders van Bas Koeten Racing.
Met debutant Senna van Soelen op poleposition stelt de BWM M2 CS Racing Cup Benelux zich op de zaterdagmiddag van de Voorjaarsraces op voor de eerste, zestig minuten durende race van het seizoen. De rijder van Bas Koeten Racing wordt op de eerste rij geflankeerd door de eveneens in de cup debuterende equipe Sen Roodenburg/Gianni van de Craats. Op de tweede startrij Jayden Post en Berry van Elk, gevolgd door de equipes van Jop Rappange/Dirk Warmerdam en Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw. Op de vierde rij Emely de Heus en de equipe van Ronald en Luuk van Loon. Op rij vijf de debutanten Haso Keric/Semo Keric en Dick van Elk, terwijl de equipes Sandra van der Sloot/John van der Voort en Patrick Grootscholten/Daaf Steentjes het veld sluiten.
Met een mooie mix van doorgestroomde talenten, nieuwe instromers en al meer ervaren rijders komt het veld van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux richting de rollende start. Alles gaat goed richting de Tarzanbocht met Van Soelen op kop, gevolgd door Roodenburg die de start voor zijn rekening neemt en Post, terwijl Rappange in de eerste ronde Van Elk naar de vijfde positie verwijst. Rappange zet zijn opmars meteen voort door een ronde later ten koste van Post de derde plaats over te nemen. Na een paar ronden ligt de top vijf bestaande uit Van Soelen, Roodenburg, Rappange, Post en Van Elk nog altijd binnen drie seconden van elkaar. Daarachter valt een gat richting De Heus, die inmiddels De Vreede is gepasseerd, de pas 16-jarige Semo Keric, Ronald van Loon, Dick van Elk, Van der Voort en Steentjes.
Roodenburg geeft niets toe op Van Soelen en blijft vooralsnog zijn teamgenoot op minder dan een halve seconde volgen. Ook Rappange haakt aan terwijl na enige tijd Post en Van Elk wat terrein verliezen. Achter de top vijf en De Heus rukt Semo Keric ten koste van De Vreede op naar plaats zeven.
Na twintig minuten racen leidt Van Soelen nog altijd, maar met op 0,4 seconden Roodenburg kan de koploper zich geen foutje permitteren. Dat foutje heeft Rappange waarschijnlijk wel gemaakt want de nummer drie ligt opeens op twee seconden van de leider, met daar weer twee seconden achter Post en Van Elk. Zijn vader Dick van Elk heeft vermoedelijk ook een foutje gemaakt want de MV Motorsport BMW is gepasseerd door Van der Voort en ligt nu elfde. Het gaat dan weliswaar niet om de podiumposities maar op plek tien tot en met twaalf zitten Van der Voort, Dick van Elk en Steentjes ook bij elkaar in de buurt.
Na 25 minuten is het Post die vanaf plek vier als eerste de pits opzoekt voor de verplichte stop. Van Soelen en Roodenburg volgen elkaar nog steeds binnen 0,5 seconden met Rappange op 2,3 seconden, als ook Van Loon, Van der Voort, Dick van Elk en Steentjes de pits indraaien. Van de top drie komt Roodenburg als eerste binnen om het stuur over te geven aan Van de Craats. Een ronde later volgt Van Soelen, weer een ronde later gevolgd door Rappange die de auto overgeeft aan Warmerdam. Daarmee zijn de drie Bas Koeten Racing BMW’s keurig steeds een ronde na elkaar binnen geweest.
Op hetzelfde moment besluit ook Berry van Elk zijn stop in te lossen. Als laatste volgen De Heus en Semo Keric, die het stuur overgeeft aan zijn vader Haso.
Als iedereen dan binnen is geweest wordt duidelijk wie er tijd gewonnen of verloren heeft tijdens de verplichte stop. Van Soelen heeft duidelijk geprofiteerd want de leider ligt opeens 4,5 seconden voor op Van de Craats, met Post (drie) en Warmerdam (vier) zelfs al op negen seconden. Inmiddels is duidelijk dat Keric een te korte pitstop heeft gemaakt en krijgt daarvoor een drivethrough penalty.
Van de Craats heeft het tempo opgepakt en blijft op 4,9 seconden van Van Soelen hangen. Intussen passeert Warmerdam Post en ligt daarmee op drie. Achter Post volgt Van Elk op drie seconden. De Heus is op plek zes, maar met een respectabel gat naar de top vijf, de aanvoerster van het tweede deel van het veld. Daarachter De Leeuw, Van der Sloot, Van Loon, Keric, Grootscholten en Dick van Elk.
Van Soelen, Van de Craats en Warmerdam rijden bijna identieke rondetijden en daarmee blijven de onderlinge verschillen nagenoeg gelijk.
Van de Craats blijft binnen vijf seconden van de leider en daar weer vier seconden achter Warmerdam. Op vier heeft Post de aansluiting met de top drie verloren, maar achter zich een marge van inmiddels vier seconden op Van Elk.
Met nog zeven minuten op de klok lijken de prijzen verdeeld. Van Soelen heeft iets meer afstand genomen van Van de Craats en ook Warmerdam kan zijn plek niet meer verbeteren, net zo min als Post en Van Elk.
Wel passeert Grootscholten in de strijd om plek tien nog Keric. Ook lukt het De Leeuw met een late remactie om De Heus nog een plaatsje afhandig te maken.
Daarmee gaat de winst naar Van Soelen, die bij zijn debuut in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux meteen de grootste beker in ontvangst mag nemen. Op een kleine vijf seconden volgt de equipe Roodenburg/Van de Craats terwijl Rappange/Warmerdam het podium compleet maken. Daarmee wordt de volledige top drie bezet door auto’s van Bas Koeten Racing. Op vier passeert Post de finish, gevolgd door Berry van Elk.
Op respectabele afstand komt De Vreede/De Leeuw als zesde over de finish, met daar weer achter De Heus, Van der Sloot/Van der Voort, Van Loon/Van Loon, Grootscholten/Steentjes, vader en zoon Keric, terwijl Dick van Elk de rij sluit.
In de Trophy voor rijders van 45 jaar en ouder gaat de winst naar De Vreede/De Leeuw, voor Van der Sloot/Van der Voort en Ronald en Luuk van Loon.