Rappange wint, titel voor Roodenburg/Van de Craats
Dante Rappange heeft op TT Circuit Assen een op z’n zachtst gezegd enerverende laatste wedstrijd van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux op zijn naam geschreven. Berry van Elk legde beslag op plek twee, terwijl de equipe Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw niet alleen het podium completeerde, maar ook de winst greep in de Trophy voor rijders boven de 45 jaar. Door een aanvaring tussen de leider in de tussenstand van het kampioenschap Senna van Soelen en Gianni van de Craats zag de eerste zijn titelkansen in rook opgaan. Van de Craats kon zijn race vervolgen waarna zijn teamgenoot Sen Roodenburg door als vijfde te worden geklasseerd met een verschil van twee punten de titel voor zich opeiste. Dagwinnaar Dante Rappange sloot samen met zijn teamgenoten Jop Rappange en Dirk Warmerdam de titelstrijd af op plek twee. In de Trophy hadden De Vreede/De Leeuw het kampioenschap al voortijdig in hun voordeel beslist.
Na de twee op zaterdag verreden ‘sprintwedstrijden’ over elk 30 minuten staat op de zondagochtend van de Supercar Madness Finalesraces op TT Circuit Assen de 60 minuten durende afsluitende wedstrijd van het seizoen van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux op het programma. Daarbij zal de ontknoping in het kampioenschap moeten vallen waarbij nog altijd vier equipes kans maken op de titel. Lijstaanvoerder is Senna van Soelen (met Leyton Fourie en Mark van der Aa), op een paar punten gevolgd door Sen Roodenburg/Gianni van de Craats en daar weer een paar punten achter Dirk Warmerdam/Dante Rappange (en Jop Rappange). Op vier heeft ook Berry van Elk nog kans op de titel, al moet de race dan wel heel raar verlopen. In de eerste race op zaterdag pakte toch wel verrassend Jayden Post de overwinning, terwijl in race twee Rappange/Warmerdam hun titelkansen weer vergrootten met een zege. Van Soelen was met een tweede en derde plaats de meest constant scorende rijder.
Op poleposition voor de 60 minuten durende race de snelste man van de kwalificatie van vrijdag, Senna van Soelen, met op twee de equipe Gianni van de Craats/Sen Roodenburg en op drie de equipe Dirk Warmerdam/Dante Rappange, die geflankeerd wordt door Jayden Post. Daarachter Berry van Elk, de equipes Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw en Dick van Elk/Sandra van der Sloot. Warmerdam is ziek en dus zal Rappange de volledige wedstrijd voor zijn rekening nemen. Van de equipes zijn Van de Craats, De Vreede en Dick van Elk de startende rijders. De baan is droog en er breekt voor het eerst in drie dagen een zonnetje door in Assen als de BMW’s zich opstellen op de grid.
De rollende start kan meteen al onderzocht worden want Van de Craats lijk als eerste de lijn te passeren, met Van Soelen en Rappange daarachter. Bij de eerste doorkomst leidt nog altijd Van de Craats, gevolgd door Rappange, Van Soelen, Post, Berry van Elk, De Vreede en Dick van Elk. De start wordt nog onderzocht en het is dus even afwachten of er straffen gaan volgen.
In de tweede ronde herstelt Van Soelen zich en passeert Rappange om zo achter Van de Craats de tweede positie over te nemen. Op plek vier kan Post goed volgen, terwijl ook Berry van Elk de aansluiting weet te behouden. Op de bumper van Van de Craats wisselen Van Soelen en Rappange weer van positie. Met een strijdend trio op kop en Post en Berry van Elk daar direct achter is er eigenlijk een kopgroep van vijf. Rappange heeft zijn snelheid uit de race van zaterdag weer gevonden want in ronde vier rukt hij ten koste van Van de Craats op naar plek één. Dan volgt vanuit de wedstrijdleiding de mededeling dat uit de start geen straffen zullen volgen.
Met een zo mooie kopgroep zo dicht bij elkaar en de titel op het spel liggen fouten en crashes op de loer. In ronde vijf is het helaas dan ook zover. Van Soelen en Van de Craats rijden naast elkaar en wat er precies gebeurt, is niet duidelijk, maar de Bas Koeten Racing-teamgenoten raken elkaar en schieten allebei van de baan, met een safetycar als gevolg. Van de Craats kan weer verder, maar bij Van Soelen ligt er een wiel af en daarmee is het einde race en tevens weg kampioenschap.
Achter de safetycar is daarmee de volgorde Rappange, Berry van Elk, Post, De Vreede, een weer aangesloten Van de Craats en Dick van Elk. Van de Craats/Roodenburg houden zo dus hun titelkansen in leven al moeten ze wel zicht houden op de leidende Rappange, de nummer drie in de tussenstand van het kampioenschap.
Bij de tiende doorkomst en met nog iets meer dan 35 minuten op de klok verdwijnt de safetycar de pits in en wordt het veld weer losgelaten. Bij de huidige volgorde gaat de titel met twee punten verschil naar Van de Craats/Roodenburg, voor Rappange/Warmerdam. De herstart verloopt probleemloos. Omdat inmiddels het pitwindow open is, komt het hele veld, behalve Berry van Elk, bij de volgende doorkomst meteen de pits in, een ronde later gevolgd door de nieuwe leider. Als iedereen weer onderweg is kan de volgorde opnieuw worden opgemaakt en begint het tweede deel van de race waarin de titelstrijd beslist moet worden tussen Rappange/Warmerdam en Van de Craats/Roodenburg.
Berry van Elk heeft geprofiteerd van het een ronde langer doorrijden want hij leidt, met op slechts een halve seconde Rappange en op drie Post. Roodenburg, die het stuur heeft overgenomen van Van de Craats, is opgerukt naar plek vier en heeft daarmee hun titelkansen vergroot. Op vijf De Leeuw. Problemen zijn er voor Van der Sloot die de BMW die ze net van Dick van Elk heeft overgenomen langs de kant moet parkeren met een probleem.
Rappange toont opnieuw zijn snelheid en neemt in ronde vijftien de leiding over van Van Elk. Post lig al op meer dan twee seconden terwijl op vier Roodenburg waarschijnlijk vooral aan de te behalen punten denkt. Daarmee lijkt de angel uit de wedstrijd. Rappange leidt met op iets meer dan een seconde Berry van Elk en op bijna drie seconden Post. Roodenburg houdt op een seconde van Post contact met de podiumposities, terwijl De Leeuw op plek vijf al zeker is van de winst in de Trophy.
Met nog een kwartier te gaan begint Rappange zijn voorsprong op Berry van Elk verder uit te bouwen, terwijl Roodenburg aansluit bij Post. De vraag is echter of hij het risico van een inhaalactie zal nemen want plek vier is voldoende voor de titel. Op vijf rijdt De Leeuw een eenzame wedstrijd. Het wordt Roodenburg nog makkelijker gemaakt want Post krijgt vijf seconden straf voor het te vaak overschrijden van de track limits. Daarmee schuift Roodenburg zonder enig risico te hoeven nemen op naar plek drie.
Er zijn nog vijf minuten te gaan en Rappange leidt met een voorsprong van inmiddels 3,5 seconden op Berry van Elk. Op ruim twee seconden Post en Roodenburg, waarbij de laatste door de vijf seconden straf van Post automatisch doorschuift naar plek drie. Tegen alle logica in gaat Roodenburg toch in de aanval bij Post waarbij hij de achterkant van Post raakt en hem omtikt. Gelukkig blijft dit zonder al te grote gevolgen maar neemt hij nu ook op de baan de derde plaats over, waarbij Post zelfs terugvalt tot achter De Leeuw.
Dan komt de mededeling dat Roodenburg 20 seconden straf krijgt voor zijn aanvaring met Post. De finish is daarmee Rappange, Berry van Elk, Roodenburg, De Leeuw en Post. Na bijtelling van de 20 seconden wordt achter Rappange en Berry van Elk, De Leeuw als derde geklasseerd, met Post op vier en Roodenburg op vijf. Roodenburg/Van de Craats hebben het geluk dat er door het uitvallen van Van der Sloot/Van Elk niet nog een equipe voor hen wordt geklasseerd anders was de titel alsnog aan hun neus voorbij gegaan.
Zoals gezegd is de equipe Roodenburg/Van de Craats de kampioen van 2023, op twee punten gevolgd door Warmerdam/Dante en Jop Rappange en op drie Van Soelen/Fourie en Van der Aa. In de Trophy is de titel voor De Vreede/De Leeuw.