This championship ran from 2021 to 2023 and has ended. Watch all races from previous seasons. Open videos
BMW M2

Colin Caresani pakt met soevereine zege de leiding in de titelstrijd

18:31 30-10-2021

Colin Caresani heeft op TT-Circuit Assen goede zaken gedaan in de titelstrijd van de VRM BMW M2 Cup. De nummer twee in de tussenstand won de eerste race van de Hankook Supercar Madness Finaleraces met grote overmacht en nam daarmee de leiding in het kampioenschap over van de equipe Willem Meijer/Jamie Vandenbalck, die als zevende werd geklasseerd. De tweede plaats ging na een mooie strijd naar Sam Dejonghe die daarmee de winst pakte in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. De derde plaats werd opgeëist door de equipe Mark van der Aa/Koen Bogaerts, op de voet gevolgd door Dante Rappange/Dirk Warmerdam. De beslissing in het kampioenschap zal nu in de laatste race van het seizoen vallen. Deze wedstrijd start zondag om 11:55 uur.

Op zaterdagmiddag heeft TT-Circuit Assen tijdens de Hankook Supercar Madness Finaleraces de primeur van het eerste gezamenlijke raceoptreden van de VRM BMW2 Cup en de BMW M2 CS Racing Cup Benelux, iets wat volgend jaar het hele seizoen het geval zal zijn. De twee kampioenschappen rijden samen in één zestig minuten durende race, maar kennen gezien de nu nog afwijkende kampioenschapsreglementen twee afzonderlijke eindklassementen. De BMW M2 CS Racing Cup Benelux rijdt namelijk twee races in één wedstrijd. Rond het openen van het pitwindow wordt de uitslag van race één bepaald, terwijl de eindstand na 60 minuten de uitslag van race twee is. De VRM BMW M2 Cup heeft zoals gebruikelijk één uitslag na 60 minuten.

In de al op vrijdag verreden kwalificatie had Colin Caresani de poleposition voor zich opgeëist. De nummer twee in het klassement wordt op de eerste rij geflankeerd door de equipe Lorenzo van Riet/Henry Zumbrink. Op de tweede startrij volgen Jack van der Ende/Max Veels en de leiders in de tussenstand, Willem Meijer/Jamie Vandenbalck. Op plek vijf de eerste rijder uit de BMW M2 CS Racing Cup Benelux, de snelle Belg Sam Dejonghe, en de equipe Dante Rappange/Dirk Warmerdam. Ook op rij vier een Belgische en een ‘Nederlandse’ deelnemer, te weten Fred Capresse en Tomasz Magdziarz, de snelle Pool die het dit keer zonder Daan Pijl moet stellen die verplichtingen op een ander circuit heeft. Daarachter de equipe Mark van der Aa/Koen Bogaerts en de vanwege een straf uit de vorige race vijf posities teruggezette Kelvin Snoeks, die ongetwijfeld snel naar voren zal willen komen. De laatste drie rijen worden ingenomen door Peter Guelinckx/Stienes Longin en Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw, Giovanni Scamardi en Berry van Elk en Joeri Janssens/ Steven Brams en Albert Jochems.

Alle informatie van de droge vrije trainingen en kwalificatie kunnen echter overboord, want als de BMW’s richting de startopstelling rijden is het op TT-Circuit Assen nat en dus staat iedereen op regenbanden. Bij de rollende start rijdt Zumbrink niet op de juiste positie en dus is de start meteen under investigation. In de eerste bocht is het dringen en trekken waarbij Veels het grootste slachtoffer is en na de eerste ronde de pits inkomt, net als Magdziarz en Scamardi.

Wat voor chaos het is geweest blijkt al snel want de vanaf plek elf vertrokken Longin komt als leider de eerste ronde uit, met op twee Caresani, op drie Dejonghe en op vier Van der Aa die vanaf plek negen aan de race begon.

Caresani herstelt snel de orde en neemt in ronde twee de leiding alweer over van Longin. Dejonghe toont ook zijn snelheid en pakt in ronde drie de tweede plaats, terwijl Longin snel terugvalt en op plek zes doorkomt, nog achter Van der Aa en Warmerdam. Snoeks is op plek zes aangeland met op zeven de teruggevallen Zumbrink.

Caresani is op de natte baan een klasse apart want de Bas Koeten Racing-rijder is een seconde per ronde sneller dan de op plek twee rijdende Dejonghe. Vandenbalck heeft het lastig want de als vierde vertrokken leider in het kampioenschap ligt na 15 minuten op plek acht. Inmiddels is ook duidelijk waarom Longin na de eerste ronde als leider doorkwam. De Belg heeft de eerste bocht via de binnenkant afgesneden.

Na zeven ronden bedraagt de voorsprong van Caresani op Dejonghe inmiddels bijna zes seconden. Achter de Belg volgt op iets meer dan twee seconden Van der Aa die Warmerdam op zijn bumper heeft. Op vijf Zumbrink en op zes Longin. De problemen voor Vandenbalck worden alleen maar groter want hij is in aanraking gekomen met Capresse en valt terug naar plek negen, terwijl de Belg zelfs richting de pits moet.

Na een kleine twintig minuten lijkt het droog te worden maar de baan is zodanig nat dat het onwaarschijnlijk is dat er nog slicks gemonteerd gaan worden voordat de zestig minuten zijn verstreken. Inmiddels is race één voor de deelnemers uit de BMW M2 CS Racing Cup Benelux verstreken en dus is de winst voor Dejonghe met op twee Longin en op drie Brams.

Als het pitwindow open gaat sturen Warmerdam en Zumbrink hun auto’s de pits in om het stuur over te geven aan Rappange en Van Riet. Ook Snoeks stopt direct. Van der Aa is de volgende die de pits opzoekt om te wisselen met Bogaerts. Aan kop gaat Caresani door met het zetten van snelle tijden en bouwt zijn voorsprong op Dejonghe uit tot bijna twaalf seconden.

Precies halverwege de race maakt Caresani zijn pitstop waarmee Dejonghe voor even het veld aanvoert. Inmiddels zijn er ook weer twee straffen uitgedeeld. Longin wordt voor zijn escapades bij de start bestraft met twee plaatsen terugzetting, terwijl Zumbrink tien seconden straf krijgt voor het niet volgen van de juiste lijn bij de start.

Als met nog een kleine 22 minuten te gaan alle stops geweest zijn, is de eerste positie weer gewoon in handen van Caresani. De leider heeft zijn voorsprong op Dejonghe uitgebouwd tot maar liefst 16 seconden. De Belg wordt op de hielen gezeten door Bogaerts, die gevolgd wordt door Rappange, Van Riet, Van Elk, Snoeks, Meijer, Guelinckx en Janssens. Achter de top tien: De Leeuw, Jochems en Capresse die toch weer uit de pits is vertrokken.

De Leeuw/De Vreede is de volgende die een straf krijgen. De equipe blijkt een te korte pitstop gemaakt te hebben en moet een drive through ondergaan. Aan kop stabiliseert Caresani zijn voorsprong op circa 16 seconden en blijft onbedreigd leiden. Op plek twee staat Dejonghe onder grote druk van Bogaerts, maar weet zijn positie nog steeds te behouden. Op drie seconden van de derde positie volgt Rappange op vier. Daarachter is Van Riet een van de snelste rijders op de baan en nadert Rappange. 

Buiten beeld hebben Dejonghe en Bogaerts elkaar geraakt en hoewel ze de tweede en derde positie behouden zijn ze wel under investigation. Een straf volg er echter niet. Op een dikke 21 seconden achter leider Caresani wordt de strijd om plek twee zelfs uitgebreid met Rappange die het duo Dejonghe en Bogaerts inmiddels op de hielen zit. Ook Van Riet kan hier nog bij aansluiten want hij rijdt op slecht 1,1 seconden van dit trio.

Nog vijf minuten te gaan en de strijd om plek twee gaat nu echt tussen het viertal Dejonghe, Bogaerts, Rappange en Van Riet. Daarachter weet Van Elk Snoeks op afstand te houden terwijl Meijer niet vanaf zijn achtste plek naar voren weet te komen. Bij het ingaan van de laatste ronde bedraagt de voorsprong van Caresani inmiddels 23 seconden terwijl op twee Dejonghe iets afstand heeft kunnen nemen van de om plek drie strijdende Bogaerts, Rappange en Van Riet.

Na een uur rijden is daarmee de winst voor Caresani, op 24 seconden gevolgd door Dejonghe en op drie Bogaerts. In de slipstream van de nummer drie passeert Rappange als vierde de finish, gevolgd door Van Riet. Op plek zes Van Elk en op zeven Snoeks. Pas op plek acht Meijer, terwijl Guelinckx en De Leeuw de top tien compleet maken. Jochems, Janssens en de weer uit de pits vertrokken Capresse en Magdziarz zijn de laatste rijders die rijdend de finish passeren.

Daarmee is de top drie in de VRM BMW M2 Cup: Caresani, Van der Aa/Bogaerts, Rappange/Warmerdam terwijl de top drie in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux na zestig minuten rijden (en dus race twee) wordt ingenomen door Dejonghe, Guelinckx/Longin en Janssens/Brams.

Door de zege van Caresani en de zevende plaats (in de VRM BMW M2 Cup) van Meijer/Vandenbalck is Caresani de nieuwe leider in het kampioenschap. Morgen in de laatste race van het seizoen moet de beslissing vallen. Caresani start daarin opnieuw vanaf poleposition terwijl Vandenbalck/Meijer daarin (achter Van Riet/Zumbrink) vanaf plek drie moeten beginnen.